R nineT Scrambler od BMW s protilehlým dvouválcem o objemu 1 200 ccm.

Nový protilehlý dvouválec, navržený pro vyšší otáčky, má dva řetězové vačkové hřídele (DOHC), s horním usazením, pro každý válec, s ventily ovládanými mimořádně lehkými, vysokorychlostními válečkovými kladkami. Radiální uspořádání čtyř ventilů umožnilo vytvořit spalovací komoru s vysoce kompaktní konstrukcí. Stejně jako u předcházejícího modelu zajišťují zážeh směsi dvě zapalovací svíčky. Zachován byl i dosavadní kompresní poměr 12,0:1, přičemž kontrola klepání umožňuje použití paliva Super (plus) s oktanovým číslem 95-98 RON. Nominální jakost byla stanovena na 98 RON.

+ Zobrazit více

Horizontální uspořádání vačkových hřídelí ve směru jízdy u nového protilehlého dvouválce motoru přineslo dvě speciální technické vlastnosti. Dvě vačkové hřídele ovládají sací a výfukový ventil a jednotlivé vačky jsou zúžené vzhledem k radiálnímu uspořádání ventilů. Doby řízení sání a výfuku u obou vačkových hřídelí byly optimalizovány pro mimořádně dynamické uvolnění výkonu v nižších a středních otáčkách a uároveň vyšší výkon při otáčení.

Oproti předcházejícímu modelu byly zvětšeny průměry hlav ventilů na straně sání z 36 na 39 milimetrů a na straně výfuku z 31 na 33 milimetrů. Vůle ventilu byla kompenzována pomocí lehkých polokulových podložek. Otevírací zdvihy byly zvýšeny na straně sání a výfuku z původních 10,54 a 9,26 milimetrů na 10,8 milimetrů kvůli většímu volnému průřezu ventilu. To vše dohromady tvoří motor s vynikajícím charakterem, který je příkladem vynikající dynamiky a čiré radosti z otáček, což působivě dokazuje počínaje již od nejnižších rychlostí.

+ Zobrazit více
Dalším důležitým vývojovým cílem u nového protilehlého dvojitého motoru bylo další zlepšení plynulosti jízdy za použití vyvažovací hřídele. Tato hřídel se pohybuje kompaktně uvnitř dutého pomocného hřídele pohonu vačkového hřídele, čímž zajišťuje optimální plynulost a jemný dojezdový režim v celém rozsahu otáček motoru, aniž by byl potlačen typický základní charakter dvouválce.
Dřívější poměr mezi vrtáním a zdvihem 101 x 73 milimetrů byl zachován, a tím i zdvihový objem 1,170 cm3. Stejně tak byly zachovány i kliková hřídel a kuželová hmoždinka i jejich ložiska, zatímco oba písty, vyrobené z litého hliníku, byly upraveny v souladu se změnou podmínek spalovací komory.
+ Zobrazit více

Ještě více technologie zblízka