S 1000 RR s řadovým čtyřválcovým motorem 1 000 ccm.

Při hmotnosti jen 59,8 kg je tento motor jedním z nejlehčích čtyřválcových motorů třídy 1000 na trhu. Stejně jako všechny pohony BMW je i tato hnací jednotka založena na sofistikované celkové konstrukci a kompaktním uspořádání všech pomocných sestav a integrované šestistupňové převodové skříni ovládané zubovou spojkou.

Vzhledem k úkolu vytvořit čistokrevný supersportovní pohon, vytvořili naši inženýři obzvláště kompaktní motor s ideální koncentrací hmotnosti okolo celkového těžiště motocyklu. Navzdory velkému vývrtu válce 80 mm je konstrukční šířka při výšce klikového hřídele pouhých 463 mm. S 558 mm má také velmi nízkou konstrukční výšku.

+ Zobrazit více
Svislá osa válce je nakloněna dopředu o 32 stupňů. Výsledkem je optimální těžiště a rozložení hmotnosti předního kola, které je u supersportových motocyklů nezbytné pro přesný pocit z jízdy a maximální zpětnou vazbu přední části.
Kliková hřídel pohonu S 1000 RR je kovaná z jediného kusu temperovací oceli a má tradiční kliku o 180 stupních k dosažení jednotných intervalů zážehu. Ojnice na plovoucích ložiscích jsou vyrobeny z temperovací oceli pro zvláště lehké kované díly. Při délce 103 mm umožňují nízkou, kompaktní konstrukční výšku hnacího ústrojí, která je příznivá pro těžiště s mírnými laterálními silami působícími na písty, a přesto stále tichým chodem motoru. Dva promazávané otvory umístěné v horním oku ojnice pod úhlem 45 stupňů vůči vertikální ose ojnice zajišťují, aby ložisko šroubu pístu bylo zásobeno olejem. Ojnice jsou horizontálně rozděleny pomocí osvědčené techniky krakování, a tím je umožněno velice přesné uložení na sestavu bez jakéhokoliv dalšího vystřeďování.
Kované, lehké, konstrukční písty o průměru 80 mm a sada velmi krátkých pístů fungují v dutinách nikasilových válců. Jsou vybaveny dvěma úzkými pístovými kroužky optimalizovanými s ohledem na třecí výkon a třídílným stíracím pístovým kroužkem.
Ploché provedení spalovací komory, pístové základny a reliéfů ventilů podporuje termodynamicky příznivý proces spalování a umožňuje hmotnostní optimalizaci obrysu pístové základny. Píst se šrouby a kroužky váží pouhých 253 g. Pro účely odvádění tepla jsou pístové základny, vystavované vysoké teplotní zátěži, cíleně ochlazovány v klikové skříni pomocí olejových trysek. To zajišťuje spolehlivé fungování i za extrémních podmínek a zvyšuje životnost.
Vodorovná kliková skříň válce, rozdělená ve výšce středu klikové skříně na dvě části, je vyrobena z vysoce legované slitiny hliníku. Kompaktní horní část odlitá za studena vytváří velmi pevné spojení ze čtyř válců a ložiskového sedla horní klikové skříně. Horní polovina skříně navíc drží lehkou a kompaktní šestistupňovou převodovku. Blok válce s vodním pláštěm má tzv. uzavřenou konstrukci za účelem dosažení maximální tuhosti.
Výkonová kapacita, charakteristiky výkonu, účinnost spalování a spotřeba paliva jsou v zásadě ovlivněny hlavou válce a převodovým ventilem. Konstrukce čtyřválcové hlavy válců byla vyvinuta s důrazem na dokonalou geometrií kanálů, kompaktnost, optimální termodynamiku a úsporný tepelný rozpočet. Úzký úhel ventilu přináší dokonale rovné sací otvory a kompaktní spalovací komoru pro vysokou rychlost komprese a optimální účinnost.
+ Zobrazit více
Čtyřválcový pohon je vybaven vačkovým řízením se dvěma vačkovými hřídelemi s horním uložením pro dosažení optimálního výkonu a maximální rychlosti a zároveň splňuje kritéria tuhosti, minimálních pohyblivých hmot a optimálních časových průřezů u ventilů. Nabízí perfektní kombinaci maximální tuhosti a minimální hmotnosti posunutých převodových součástí ventilů a zároveň vysoce kompaktní konstrukcí hlavy válce.
Vůle ventilu je kompenzována velmi malými, lehkými, nastavovacími deskami vedenými na pružinových uloženích. Pružinová sedadla na straně sání jsou vyrobena z lehkého vysoce odolného hliníku. Pohybující se hmoty u řízení kladky zdvihátka ventilu jsou nižší než u podobného řešení zdvihátek. Nízké oscilační síly umožňují vysoké zrychlení ventilu pro dosažení plných vačkových profilů a vysoké průřezy pro otevření ventilu.
Rychlostní limit definovaný pro tento sériový motocykl činí 14 200 ot./min., i když čistě mechanická tolerance rychlosti je mnohem vyšší. Velký vývrt válce o průměru 80 mm umožnil použít co největší, a tím i nejvhodnější průměry ventilových talířů z hlediska výkonu. Tyto průměry talířů ventilu na straně sání o velikosti 33,5 mm a na straně výfuku o velikosti 27,2 mm jsou velice působivé, neboť představují největší možnou výplň v segmentu supersportů 1000.
Co se týče mazacího systému, je v motoru použit systém polosuchého mazání s olejovým čerpadlem Eaton - osvědčené řešení v tomto segmentu. Při chlazení oleje se namísto výměníku tepla používá samostatný olejový chladič, integrovaný do spodního obkladového panelu pod chladičem vody, s cílem posílit aerodynamiku proudění. Použití olejového chladiče brání nežádoucímu dodatečnému tepelnému natlakování chladicího média, což umožňuje použít menší a lehčí vodní chladiče, a tím i menší množství chladicího média.
Zaměřili jsme se na spodní konstrukční šířku, kompaktní a především lehkou konstrukci a také na uspořádání elektrických dílčích sestav a jejich pohonů. Například generátor střídavého proudu se nachází na levém klikového hřídeli a je vybaven permanentním magnetem. Vyrábí výkon 434 W při 6000 otáčkách za minutu a je navržen pro maximální rychlost 16 000 ot / min. Převodový spouštěč má kapacitu 800 W, váží 1050 g a je umístěn v levé horní klikové skříni, z poloviny velikosti za válci. Je spojen volnoběžkou a má redukční účinek v poměru 1: 24,61 na levém vnějším rameni kliky,konstruovaném jako čelní ozubené kolo. Za účelem snížení hmotnosti jsou levý boční kryt a startér vyrobeny z lehkého hořčíku.
Vstřikování paliva funguje plně sekvenčně, tj. palivo je vstřikováno jednotlivě do sacího potrubí podle sacího zdvihu příslušného válce. Pro zlepšení křivky točivého momentu je motor vybaven sofistikovanou, řízenou technologií sacího potrubí. V závislosti na rychlosti se délka sací nálevky řídí mapou charakteristik a mění se ve dvou fázích pomocí servomotoru připojeného k tlumiči sání. Příslušné množství paliva je dodáváno čtyřmi vstřikovacími tryskami, z nichž každá je umístěna na kolejničce škrtící klapky a nad sací trubkou, aby bylo dosaženo optimálního plnění. Trysky vstřikovačů paliva jsou ovládány samostatně nebo společně v závislosti na rychlosti a výkonu.
+ Zobrazit více

Ještě více technologie zblízka