Byronův život

V rámci soutěže GS Trophy z Jižní Afriky až na druhý konec světa.

Jízda po ledovcích z jihovýchodní asijské džungle na Island – pro Byrona Coetseeho, vítěze mezinárodní soutěže GS Trophy, otevírá jízda na GS celé univerzum možností. Cíl jeho poslední mise leží 11 500 kilometrů severně od jeho rodného města Cape Town.

 

K natáčení reklamního filmu pro nové R 1200 GS je třeba dobře vybrat vhodné místo – zvláště dnes, kdy se na každém kroku mohou náhle objevit paparazzi. Pro filmový tým, který se svým posledním úkolem cestoval na Island, bylo výhodou, že většina motorkářských dobrodruhů ještě neměli nejřidčeji osídlenou zem v Evropě na svém radaru. Díky tomu se Island dokonale hodí k natáčení nové reklamy.

 

+ Zobrazit více

Můj dům je tvůj dům

Nejproslulejším jezdcem akce je 24letý rezident města Cape Town Byron Coetsee, který byl po zvláště dlouhé cestě přivítán Ingou Birnou Erlingsdóttirovou, jezdkyní GS z Islandu, která se účastnila ženského vylučovacího zápasu a také je zapojena do natáčení reklamy na nejnovější model GS.

Díky svým společným zkušenostem v soutěžích GS Trophy se Inga a Byron rychle stali přáteli, přesto že žijí na opačných stranách zeměkoule. Před zahájením natáčení se Byron několik dnů věnoval Inge a pomáhal jí rozšířit její offroadové dovednosti. 

 

+ Zobrazit více

 

„Rád prožívám jak někdo zdokonaluje své jezdecké schopnosti“, přiznává dlouhovlasý Jihoafričan. On sám spolu se svými spolujezdci Charlem Moolmanem and Johnem Harrisem vyhrál v březnu 2016 BMW Motorrad international GS Trophy v jihovýchodní Asii. „Rozhodl jsem se přijet trochu dříve, abych s Ingou mohl trochu trénovat. Udělala ohromný pokrok. Je to radost to vidět.“ Přesně tím se komunita BMW Motorrad vyznačuje: musíme se navzájem podporovat. Od té doby, co Byron vyhrál uvedenou trofej, je zaujatý stabilitou a kolegialitou světové sítě jezdců, které spojuje jeich láska ke GS.

 

+ Zobrazit více

 

„Při GS Trophy jsem měl to štěstí, že jsem mohl jet s jezdci, kteří patří k těm nejlepším na světě. Nikdy jsem si ovšem nemohl představit, že láska k této motorce může dát vzniknout komunitě obepínající celý svět. Mezitím mám přátele ve všech částech světa – mohu prakticky jít kamkoli a zpravidla někoho najdu, kdo mi poskytne nocleh.“ Byron, Charl a John přesně to udělali také po účasti na akci BMW Motorrad Days 2016 v německém Garmisch-Partenkirchenu. Trojice cestovala skrz Německo, Rakousko, Švýcarsko, Lichtenštějnsko, Itálii a Českou republiku a na cestě se potkala s dalšími účastníky soutěže GS Trophy. To ilustruje jeden z principů světa BMW Motorrad: nikdy nejezdíš sám.

 

+ Zobrazit více

Jak vše začalo

 

Byronova láska k motocyklům začala na místní motokrosové dráze. Jeho otec ho tam zavedl, když mu bylo 7 let. Když objevil dětský motocykl 80 CC nabízený k prodeji, uprosil svého tatínka, aby mu ji koupil. Otcův slib: Pokud se mu podaří zvládnout trasu hlubokým pískem a motorku ovládat aniž by se musel opírat nohama, motorka bude patřit jemu. Byron, který už tehdy byl přesně tak cílevědomý jako dnes, tento úkol nějak zvládnul – a po 2 dnech se otec vrátil domů s malým motocyklem na přívěsu. Tak začala celoživotní vášeň.

 

+ Zobrazit více

 

„Každý víkend jsem tatínka prosil, aby mně nechal jezdit, a nevynechal jsem žádnou příležitost, abych nasedl na svou motorku – i na naší zahradě. Při renovování našeho domu jsem používal hromadu písku jako skokanský kopec.“ Pak už následoval první motokrosový závod, kde byl velmi úspěšný. Poté se Byron − držeje se rady svého otce − začal zajímat čím dál tím víc o motocykly dobrodružné povahy.

 

+ Zobrazit více

 

„Když mi bylo přibližně 14, posadil mně na své GS a nechal mně objet blok na prvním rychlostním stupni. Na motorku nasedl za mnou. Měl ohromnou důvěru v mé jezdecké dovednosti. Tím posílil mou sebedůvěru. Dnes máme každý své vlastní GS a podnikáme společné túry.“

 

+ Zobrazit více

Napřed túry, pak trofeje

 

Nesčetné túry zavedly Byrona křížem krážem Jižní Afrikou a Namibií. Stal se extrémně zkušeným jezdcem a poté co vyhrál regionální a národní kvalifikační závody zápasil pro jihoafrický tým v soutěži GS Trophy. Byron, Charl a John byli vysoce motivovaní a každý z nich chtěl být prvním jihoafričanem, který přinese domů trofej GS Trophy.

„Nám všem bylo jasné, že nešlo o nás jakožto jednotlivce. Vyhrát jsme mohli jedině, pokud budeme tahat za jeden provaz. Před GS Trophy jsme si vzali hodně času, abychom se vzájemně seznámili. Trénovali jsme v Lesotho a úzce jsme spolupracovali s žurnalistou Stefanem Boshoffem. Všichni jsme v Thajsku do soutěže vstoupili společně a vyšli jsme z ní vítězně.“

 

+ Zobrazit více

 

Byron by tak jako většina účastníků GS Trophy rád zůstal „členem rodiny“ a účastnil se také příští GS Trophy. Jeden ze zlatých hřebů letošní GS Trophy pro něj spočíval v tom, že se soutěže poprvé účastnil ženský tým. Z jeho pohledu to byl extrémně kladný krok pro BMW Motorrad.
„Mně se to zdá skvělé, že existují ženy, které jsou posedlé motorkami GS přesně tak jako my. Je to nádherné, že BMW jim poskytuje platformu, kde mohou zdokonalovat své dovednosti. Vydal se tak naprosto správnou cestou. Tím, že ženskému týmu umožnil účast na GS Trophy, se věruhodným způsobem ukázalo, že existuje spousta žen, které mají nárok na místo v 'rodině'. V oblasti doposud silně mužsky dominované to je prostě skvělé.“

 

+ Zobrazit více

Tady a nyní

Pro softwarového inženýra z Cape Townu proběhlo posledních 12 měsíců velmi rušně: sotva dokončil regionální a národní kvalifikační závody se svým modelem R 1200 GS 2009 a už brzy patřil k vítěznému týmu v mezinárodní soutěži v jihovýchodní Asii − a krátce poté už jel na Island s novým GS. Od okamžiku, kdy poprvé nasedl na nejnovější verzi, byl Byron přesvědčen, že nejlepší motorka na světě se stala dokonce ještě lepší motorkou.

„GS bylo vždy legendou, ale během posledních pěti let se výrazně vyvinulo – zavedení vodního chlazení až k této nejnovější verzi mi dává pocit jízdy na těžké motokrosové motorce – je to prostě báječné. Co vývojáři BMW s tímto novým GS dokázali, je neuvěřitelné.“

 

+ Zobrazit více

Byron také pociťuje, že užasná scenérie Islandu se svými lávovými poli, vodopády, ledovci a gejzíry je parádní destinací pro fanoušky GS. Zároveň si však myslí, že Jižní Afriku díky její ohromné rozmanitosti co do dobrodružných túr není možné předčit. „Štěrk, tvrdý Enduro, zpevněné trasy – v Jižní Africe existuje prakticky vše od pískových dun v Atlantisu ažk k horám ve Franschhoeku, kde můžete projet 13 sedly za jediný den! A kdo preferuje jízdu po zpevněných silnicích, ten si také přijde na své.“

 

+ Zobrazit více
Je to pravda – nemám moc volného času. Když zrovna nejedu, tak o ježdění přemýšlím – je to obsese.

Byron Coetsee

Když Byron nesedí na své motorce, tak vyvíjí aplikace. Podle vlastních slov je velmi zaneprázdněným člověkem, má bizarní vášeň pro řidičská oprávnění – pro pozemní i letecká vozidla a pro plavidla. Chci být schopen dostat se na každé místo na Zemi. Z tohoto důvodu mám potápěčskou licenci, řídicí licenci a leteckou licenci. Až dostanu svou licenci pro plachetnice, budu usilovat o licenci pro nákladní vozidla.

+ Zobrazit více
Další příběhy, které by tě mohly zajímat
Vybrané motocykly