GS TROPHY 2012

7 dní Jižní Amerikou.

Německá trojice jezdců nakonec zvítězila se zdravým rozdílem 18 bodů před francouzskou trojicí, všichni přírodní talenty, kteří jistě budou litovat promeškanou příležitost skórování bodů, poté co nestihli podat žádost o účast na první fotografické soutěži. Třetí místo díky svým solidním výkonům zaujali Italové. U étosu GS Trophy se ovšem určitě nejedná o výhře nebo prohře, nýbrž o soustřeďování se na týmový a kamarádský duch, sdílení dobrodružství se stejně smýšlejícími individui z celé planety Země. 

+ Zobrazit více

Když jezdci po sedmi dnech zkoušek a strastí na dvou kolech vjížděli do Trailanqui resortu v blízkosti Temuco, byly pocity úlevy a radosti tuze očividné, přesně tak jako silné emoce panující v této mezinárodní komunitě jezdců sdílejících vášeň pro motorky GS a životní styl BMW. 

Mezi jezdci byli někteří zvláštní hosté, jako Heiner Faust, místopředseda prodeje a marketingu BMW Motorrad, který řekl: „Jižní Afrika byla dokonalým dějištěm pro třetí GS Trophy. Podívejte se na všechny ty lidi, jsou tak šťastní, že tu jsou a mohou sdílet toto dobrodružství. Pro ty, kteří se účastnili, to je cesta života. Jsem velmi hrdý na námi vytvářenou značku GS Trophy.“

Cestující cirkus jezdců F 800 GS také zahrnoval vedoucího BMW muzea Ralfa Rodepetera, který také jel na 800cc BMW GS twin, ovšem velmi zvláštní, vyrobenou v montážních linkách v Berlině před 28 lety. Tato edice R 80 G/S Paris Dakar se zpravidla nachází v proslulém BMW muzeu v Mnichově, kde je součástí klasické kolekce BMW. Ralf se sice neúčastnil soutěže, nicméně byl rozhodnutý jet každý jednotlivý kilometr této GS Trophy na svém ikonickém GS první generace, které bylo inspirací pro všechny dalsí varianty tohoto modelu. Komentujíc svůj zážitek GS Trophy Ralf řekl, že akce roku 2012 „byla pravděpodobně nejlepší jezdecký zážitek mého života, se vzpomínkami, které mně budou doprovázet celý život.“

Tento názor sdílelo mnoho účastníků, včetně Shinichi Yamashity z Japonska, který prohlásil: “No, nakonec to skončilo, ale rád bych se vrátil a celou akci opakoval. Kontakty a speciální úkoly, zejména jízda po kopcích a pátý den v deštném lese, kde déšť čistil vzduch od prachu, se mi velmi líbily. Zažili jsme krásné pohledy a jízdy. Doma v Japonsku mám BMW F 800 GS. Je to výborná motorka pro dobrodružnou jízdu, ale při této cestě šlo o to, setkat se se skvělými lidmi z celého světa. Byl to dosud nejlepší zážitek mého života.” 

+ Zobrazit více


Britský jezdec Cameron Thompson neměl slov, aby shrnoval své zážitky, jen dokázal vysvětlit život měnící povahu GS Trophy: „Tolik se toho odehrávalo, že se to skoro nedá vylíčit,“ řekl. „Tato cesta Patagonií byla nejskvělejší jízdou, kterou jsem kdy zažil – musíte ovšem jet na GS, abyste chápal, o čem taková cesta je. Prožít tyto silnice a tento způsob jízdy dává jezdeckým dovednostem novou dimenzi. Se svým 800 GS jsem se během celého týdne dostal do ledajaké dosti svízelné situace, ale díky této motorce jsem ji vždy bez problémů zvládl. Tým UK sem přišel jako stávající šampión. Nejsme však nijak zklamaní, že jsme nezískali titul – je tu řada opravdu talentovaných jezdců. Před odjezdem do Jížní Afriky mi manželka řekla, že už pouhým účastněním se této akce budu vítězem – a teď chápu, co mínila.“

+ Zobrazit více

Tým z Jižní Afriky byl pozdním, nicméně oblíbeným účastníkem letošní akce, zvláště poté, co se všechny ostatní týmy od nich naučily 'ululovat', což je pronikavé bojové volání. Počínaje čtvrtým dnem se jim tak podařilo zvýšit hladinu hluku při každé večeři a při každé zvláštní úloze. Pro člena týmu Wayna znamenala účast v soutěži splnění dávného snu, zvláště poté, co jihoafrický národ hostil takovou fantastickou akci v roce 2010: „Bylo to excelentní dobrodružství, které předčilo má očekávání,“ řekl. „Po pravdě řečeno jsem na začátku nevěděl, co mně čeká, a cesta pro mně obsahovala tolik úžasných aspektů – potkat lidi z rúzných zemí a kultur, strava, organizace, a tak dále. Ježdění bylo děsivé; některé terény v Patagonii se podobaly regionu Karoo v Jižní Africe a F 800 GS I, na němž jsem jezdil, bylo pro tento úkol perfektní. Mám doma R 1200 GS Adventure, takže bylo pěkné si vyzkoušet toto pohyblivé menší GS.“

+ Zobrazit více

Američané se tak jako Japonsko, Itálie a Německo účastnili všech zápasů, které se dosud konaly. Člen týmu a jezdec F 800 GS Carlo Boffi byl přešťastný, že se na akci podílel: „Jistě že jsem smutný, že soutěž skončila,“ řekl. „Bylo to krásné být dohromady se stejně smýšlejícími lidmi a vzláštně mně bavily všechny ty speciální úkoly. Opravdu jsem nečekal, že mně to bude tolik bavit, takže bych si přál, aby to mohlo pokračovat ještě další týden. Jsem smutný, že musím opustit svou motorku, byť mám doma 2009 F 800 GS, na němž jsem se již před několika lety svezl do Patagonie a zpět do New Yorku. Tato nejnovější verze dobře vydržela, navzdory několika nárazům, ale je velmi dobrá. Ryan, Chad a já z týmu USA strávili zdánlivě spoustu času záplatováním pneumatik – dvakrát našich vlastních a šestkrát pneumatik jiných týmů, a dokonce jedné pneumatiky přívěsu podpůrného doprovodu – nám všem se však líbil kamarádský duch kolem GS Trophy. Investoval jsem 200 dolarů do kvalifikace a s pohledem na zkušenosti a zážitky, které jsem mohl nasbírat, mohu říct, že se mi to naprosto vyplatilo!“

+ Zobrazit více

Přestože se členové amerického týmu před svým setkáním v chilském Santiagu ještě nikdy nepotkali, krásně srostli v jednotný tým a přispěli k jedinečné atmosféře soutěže. Chad Yoshitomi z Aljašky shrnul své zkušenosti takto: „Jsem z celé soutěže prostě ohromený, bylo to úžasné. BMW Motorrad zařídila skvělou akci, která předčila všechna očekávání. Tolik krásných zážitků jsem neočekával. Motorka byla bezvadná. Doma na Aljašce mám R 1200 GS Adventure, takže se mi F 800 GS, které jsem používal, zdálo lehké. Jízda na něm byla snadná a spotřeba paliva nízká. Stručně řečeno, GS Trophy nemohla být lepší – celá akce byla nádherná.“

+ Zobrazit více

Solidarita mezi národy byla patrná po celou dobu trvání soutěže, to neušlo také členovi týmu Rusko Andreyovi Sokolovovi: „Rád bych se vrátil a absolvoval celou soutěž ještě jednou. Skutečně mám chuť na další kolo,“ řekl. „Je to těžké si uvědomit, že tak dlouhá cesta dospěla ke svému konci a že jsme se spřátelili s tolika novými lidmi z tolika zemí světa. Doufám, že se mnozí z nás v budoucnosti zase potkají – třeba při další GS Trophy!“

+ Zobrazit více
Jsem celou Trophy ohromený, bylo to prostě úžasné. BMW Motorrad zařídila skvělou akci, která předčila všechna očekávání. Tolik krásných zážitků jsem neočekával.

Chad Yoshitomi z Aljašky

Samozřejmě, že to nebyli pouze členové týmů, kterým se Trophy líbíla; žurnalista doprovázel každý tým po celý týden, účastniv se několika speciálních úkolů a pomaháje motivovat a vést trojici jezdců skrz řadu svízelných situací. Ačkoliv měl pouze omezené zkušenosti v terénu, britský žurnalista Martin Fitz-Gibbons po celé cestě až do Trailanqui absolvoval strmou křivku učení. A definitivně se mu ulevilo, že se mu podařilo z týdne drsné jízdy vyjít úplně nezraněný: „Určitě to nebyly prázdniny, byla to opravdová výzva tady v Jižní Americe – a jsem neuvěřitelně rád, že jsem ji ukončil,“ řekl novinář BiKE Magazine. „Než jsem dorazil na místo startu, byl jsem nervózní, protože jsem v jižním Walesu na BMW spolu se Simonem Paveym a jeho týmem trénoval off-road dovednosti pouze šest dnů. Nicméně mně dobře připravili a jsem hrdý, že jsem zůstal na motorce celý týden! F 800 GS je nepopisovatelně dobrá motorka. Zprvu to není snadné, na ni naskočit, velmi se to však vyplatí. Nemohu si představit lepší motorku pro dobrodružnou jízdu.“

Ačkoliv dělali vážnější dojem než někteří z ostatních zápasníků, členové týmu Německo ukázali svou zábavnou stránku, když se svlékli až na přiléhavé jednobarevné spodní prádlo, s každým členem týmu v jedné z barev německé vlajky. Tak se objevili před restauraci, kde převzali své vítězné trofeje: „Bylo skvělé vrátit se společně k našemu startovnímu bodu,“ řekl člen týmu Tobias Weiser po ukončení vítězné oslavy. „Tato GS Trophy byla daleko mimo mé očekávání. Měli jsme tolik zábavy, zvláště s brazilci a argentinci. Opravdu, byli to všichni ti lidé, díky nimž cesta pro mně byla tak zvláštní. Doma mám HP2, ale opravdu mně bavila jízda na F 800 GS, přestože jsem opravdu štíhlý. Zkrátka, tak jako zde v Jižní Americe, jsem se doposud málokdy pobavil.“

+ Zobrazit více

Pro vůdčího skauta a jednoho z hlavních organizátorů Tomma Wolfa panoval ohromný pocit úlevy a uspokojení, že třetí mezinárodní GS Trophy byla tak velký úspěch: „Pro mně to bylo krásné pracovat a hrát se všemi zápasníky a podpůrným týmem. Plánování této Trophy bylo časově náročné a pociťuji radost – a úlevu – že se nám všichni bezpečně vrátili celí! Tolik lidí podstatně přispívali k organizování této akce – bez nich bychom to skutečně byli nezvládali. Ale už přemýšlíme o další soutěži. Za dva roky budeme opět konat GS Trophy, takže možná některé z těchto úžasných kluků zase uvidíme...“

+ Zobrazit více

Michael Trammer při zpětném pohledu na celou akci vyjádřil pocit, že soutěžní komponentě Trophy nepřipadal ve sboru nadšenců GS z celého světa tak velký význam jako smyslu jednoty a vášně: „Při této GS Trophy zvítězil každý. Vždyť jsme se po společně stráveném týdnu stali jedinou velikou rodinou. Tato zkušenost nepomine – a to je ta nejlepší cena, kterou všem můžeme udělit.“

+ Zobrazit více
Pro mně byla GS Trophy jako velké rodinné setkání.

Hans de Visser, vedoucí marketingu u BMW Motorrad

A závěrečné poděkování přichází od vedoucího marketingu BMW Motorrad, Hanse de Vissera: „Pro mně byla GS Trophy jako velké rodinné setkání. Ačkoliv jsme byli v Jižní Americe, spousta lidí nás sledovala online a všem týmům posílala vzkazy podpory. Bylo to jak za starých dobrých dob, když se milovaným osobám posílaly pohlednice.“

+ Zobrazit více
Podívej se na video toho nejlepšího
Další příběhy, které by tě mohly zajímat
Vybrané motocykly
spinner