Ledově studená vášeň

Interview s držitelem Guinnessova světového rekordu Robertem Gullem

Jakmile se ve Švédsku objeví led a sníh, začne Robert Gull bláznit - a jeho myšlenky také. Robert upravuje svou motorku tak, aby ani sníh ani led pro něj nebyly bezpečné. BMW Motorrad se setkal s držitelem Guinnessového světového rekordu, který pro interview přijel po ledě rychlostí 200 km/h.

Proč sis pro svůj pokus o Guinnessův světový rekord vybral BMW RR?

„V roce 2014 jsem stanovil Guinnessův světový rekord pro „nejrychlejší wheelie na ledě“ s rychlostí 183.3 km/h přes 100 metrů na Hondě. Vzhledem k pravidlům a předpisům a spoustě požadovaných papírů jsem neměl v úmyslu, podnikat další pokus. V únoru 2015 ovšem Ryan Suchanek z USA můj rekord překonal.

A bylo mi jasné, že pokud chci rekord získat zpátky, potřebuji motorku s maximálním možným výkonem pro ještě vyšší rychlosti. Měl jsem to štěstí, že můj sponzor Northbike pro mně navázal kontakt s BMW Švédsko. Oba mi pomohli, získat rekord zpět . Výsledek: 206.09 km/h přes 100 metrů - na jednom kole!“

+ Zobrazit více

Jaký to byl pocit, znovu získat Guinnessův světový rekord?

„Byl to především skvělý pocit být prvním jezdcem, který dokázal jet po ledě rychleji než 200 km/h - a to pouze na zadním kole. Druhý pokus byl ještě zvláštnější, protože při prvním pokuse jsme se do Guinnessovy knihy nedostali, ale teď jsme ve vydání 2016. Celá ta tvrdá práce se vyplatila. Je mi jasné, že se teď jiní budou snažit rekord zdolat, a já jim k tomu přeji všechno nejlepší. Bez konkurence bysme nebyli neustále rychlejší. A nepodněcovali bychom se navzájem k vyšším rychlostem. Nyní je na jiném jezdci, aby stanovil měřítko. A pak se uvidí, jestli ho poté zase zvýším. Jednu věc vím: Možné to je.“

+ Zobrazit více

Co říkáš o S 1000 XR, poté co jsi stanovil rekord na RR?

„BMW S 1000 XR mně fascinuje. Můj otec a já jsme si vymysleli plán, kterému říkáme „Faroson“. Je to švédské slovo, které může znamenat „otec a syn“. Nebo v doslovném překladu „nebezpečná zóna“. Můj otec vždycky chtěl podniknout dálkovou cestu do Ruska nebo po cestě 66. Rád bych takovou cestu absolvoval s ním. Jsme velmi dobří přátelé a sdílíme spoustu krásných vzpomínek. Mysím si, že člověk nemůže nasbírat dost vzpomínek. Proto bych takovou cestou mohl získat více zážitků, na které budu moct pohlížet zpět, až budu starší. S 1000 XR nebo možná R 1200 GS by pro takovou akci byla určitě tou dokonalou motorkou.“

+ Zobrazit více

Kde a jak jsi vyrostl?

„Vyrostl jsem v malém městečku zvaném Tyresö v okolí Stockholmu. Moje matka a můj otec jsou stále šťastní manželé a mám sestru, která je o 3 roky starší než já. Momentálně žiji na dvou místech: S mou přítelkyní v Södertälje, kde pracuji jako mechanik pro Scania, a u svých rodičů. Mají motorkářskou dílnu se všemi zábavnými „hračkami“. Proto tam o většině víkendů bývám, abych si trochu zahrál.“

+ Zobrazit více

Jak jsi se stal tak dobrým jezdcem?

„Můj otec Anders Gull vždy miloval motorky. Za svých mladých let byl švédským motokrosovým šampiónem. V roce 1996 začal do Švédska importovat kapesní motorky. Samozřejmě jsem takovou motorku chtěl zkusit. Stále si pamatuji, jak mi vyrobil wheelie tyč, abych dokázal dělat wheelie tak jako on!“

+ Zobrazit více
Zvládl jsem ujet 206,09 km/h přes 100 metrů - na motorce!

Robert Gull

Jakých soutěží jsi se účastnil?
„Jel jsem ve většině kategorií, které pro moderní sportovní motorky existují. Nejlepší úspěchy jsem měl v kategorii Grand Prix 125 cc, kde jsem se stal švédským šampiónem v roce 2007 a 2008. Jednu celou sezónu jsem jel v MotoGP Rookies Cup pořádaným Red Bull, kde jsem se dostal na stupátko a vícekrát měl dobré výsledky. Ve stejném roce jsem vystoupil s wild cart v soutěži MotoGP pro 125 cc.
Když jsme se pak po roce 2008 rozhodli přejít na větší motorky, zvolil jsem přímo třídu 1000 cc. S přechodem z dvoudobého na čtyřdobý motor jsem víc nebo méně musel zápasit. Ještě k tomu jsem v roce 2011 utrpěl vážnou nehodu, po níž jsem několik měsíců seděl na kolečkové židli. Ale během této doby jsem si opravdu uvědomil, co závodění a motorky pro mně znamenají.“
Jaké máš doma motorky a auta?
„Vydávám všechny svoje peníze na výrobu věcí, které mi přináší zábavu. Abych to dokázal, musím se omezit na levná auta. Je to vědomé rozhodnutí, protože raději vydávám své peníze na motorky. Z tohoto důvodu jezdím Audi A3 - z roku 1997. Stála mně 500 eur. Jelikož spojka je velmi špatná, mám jako rezervu také VW Manhattan z roku 1990. Koupil jsem ho za 170 eur. Ty lepší „hračky“ jsou v garáži - nejsou zvláště exkluzivní, ale pro zábavu stačí. Mám KTM 450 SMR Supermoto, KTM 450 SXF a Yamaha 450 YZF pro motokrosovou jízdu a závodní motorku Honda CBR600.“
Vyzkoušel jsi RR, na kterém jste dosáhl svůj první rekord, v různých situacích - jaképak je z hlediska technických požadavků?
„Byl jsem vždy technicky nadaný, ale skutečným vůdcem v tom je můj otec. Jelikož zpravidla děláme všechno společně, spoustu se od něho naučím. Mám spoustu nápadů a vyprávím mu o nich. On chvilku přemýšlí a pak najde cestu, jak tyto nápady implementovat. Naše cesta k realizaci je výměna nápadů.“
+ Zobrazit více
A odkud tyto nápady pochází?
„Nápady dostávám v noci, když ležím v posteli a nemohu spát, protože mi vibrují ve hlavě. Dobré nápady často dostávám právě tímto způsobem. A první osoba, se kterou o nich povídám, je můj otec. Většinou se směje a říká, že to, co mně napadlo, je nemožné. Pak o tom několik dnů přemýšlí a zpravidla řešení najde.“
Existují projekty jiných jezdců, které podporuješ?
„Snažím se podporovat mladé závodní jezdce ze Švédska. Jejich rodiče mně často prosí o radu. Mám radost, že chtějí, abych jim pomohl - a rád pomáhám.“
Chtěl bys si zajistit živobytí jízdou na motorce?
„Tuto možnost bych v okamžiku snad měl, příliš bych to ovšem pociťoval jako práci. Nechci vnímat jízdu na motorce jako práci. Když sedím na své motorce, chci jednoduše být šťastný. A prožívat okamžiky, na které budu později vzpomínat. Mám „opravdovou“ práci jako mechanik ve Scania.“
+ Zobrazit více

Proč jsou podle Vašeho názoru lidi ze Švédska tak tvořiví výrobci a designeři motocyklů?

„Když myslíte kreativně, tak žijete kreativně. Myslím si, že dokážeme výrobek vidět, ještě než tu je výkres designu. Dokážeme si ho představit a pak navrhnout v hlavě. Ale proč my Švédové to tak dobře umíme, je těžko říct.“

Měl jste někdy kontakt s Vaším krajanem Olou Stenegardem?

„Ne, s Olou Stenegardem jsem se nikdy nesetkal. Samozřejmě jsem však o něm slyšel a vím, že dělá úžasné věci v designerském týmu a vytváří fantastické motorky pro BMW.“

+ Zobrazit více

Jak vyrábíte filmy pro svůj kanál YouTube?

„Všehno natáčí moje rodina a přátelé. Pracuji s full HD onboard kamerami a také s dronem. Tato hračka patří mému otci - a když je přítomen on, proto máme jen snímky ze vzduchu.“

Kdo jsou Vašimi motorkářskými hrdiny - a proč?

„Můj otec a Valentino Rossi. Zní to možná divně, když ty dva srovnávám. Ale když vidím nadšení mého otce pro motorky, je to přesně jako dívat se na jezdícího Rossiho. Vede je jejich srdce, ne jejich hlava. Můj otec byl a je mým nejlepším přítelem a podpůrcem, a zároveň mým nejdůležitějším zdrojem inspirace. Bylo mi 9, když jsem jednou šel na školní večírek v motorkářském dresu a vypadal jsem přesně jako můj otec. Téma večírku bylo „Oblékni se jako tvůj idol“.“

+ Zobrazit více
Další příběhy, které by tě mohly zajímat
Vybrané motocykly