90 let BMW Motorrad

Je řada na nás, abychom vám poděkovali.

Společnosti BMW Motorrad je 90 let – to je skutečně důvod oslavovat. Ale všechno uznání si nezasloužíme my. Nebyli bychom se mohli dostat až sem bez všech přátel BMW Motorrad, kteří nám zůstali tak věrní po všechny roky a zaníceně reprezentovali značku BMW. Prožijte znovu 90 let zanícení, 90 let inovací a 90 let pokroku tasy v našem webu speciál.

20. léta

Základy jsou položeny

Přejít na webový speciál

Max Friz – vynálezce motoru se dvěma protilehlými válci

Max Friz – vynálezce motoru se dvěma protilehlými válci

2. leden 1917 značí zrod prvního motocyklu BMW. Toho dne se 33letý inženýr Max Friz připojil k BMW. Po sporech se svým tehdejším šéfem Paulem Daimlerem ve Stuttgartu rodák ze Švábska právě opustil své předchozí místo. Šťastný obrat událostí pro BMW, jak se ukázalo.

Versailleská smlouva, podepsaná 28. června 1919, zakazovala Německu výrobu letadel a leteckých motorů. Budoucnost BMW se zdála přinejmenším nejistá. Ale Max Friz, nyní šéf konstrukce BMW, se chápe příležitosti a přesměruje celou svou pozornost na motocykly. V prosinci 1922, sotva 4 týdny po obdržení zadání, dokončuje Friz úplný výkres prvního motocyklu BMW. Středem stroje je nová konstrukce motoru: dvouválec BMW s protilehlými válci.

+ Zobrazit více

30. léta

BMW vyvolává senzaci na evropských závodních tratích

Přejít na webový speciál

40. léta

Postup vpřed s průkopnickým duchem

Přejít na webový speciál

Návrat se strojem R 24

První poválečný motocykl BMW je zkonstruován v Mnichově na základě předválečné motorky. Společnost začíná znovu – třebaže těžce a obtížně – použitím obráběcích strojů, zapůjčených od jiných společností. Výrobní povolení udělené vítěznými mocnostmi dovoluje společnosti vyrobit jen jednoválcový motocykl, který nesmí přesáhnout objem 250 ccm. V létě 1948 jsou hotové modrotisky plánů, ale první BMW R 24 nesjede z linky dříve, než krátce před Vánocemi toho roku. Měl motor o obsahu 247 ccm a 12 koňských sil. Příští rok jich společnost BMW Motorrad postavila téměř 10 000. O rok později vzroste toto číslo na 17 000.

Šasi starého R 23 má nyní modernizovaný jednoválcový motor s odstředivě ovládaným předstihem zapalování. Dalším novým rysem je 4stupňová převodovka se západkovým nožním ovládáním. Značka BMW uskutečňuje se strojem R 24 velmi úspěšný návrat, a motorka brzy získává zvláštní vyznamenání: konvoj německého prezidenta Theodora Heusse tvoří flotila strojů R 24.

+ Zobrazit více

50. léta

R 68 – stroj pro závod na 100 mil

Přejít na webový speciál

60. léta

Motocykly BMW na celém světě

Přejít na webový speciál

70. léta

Inovace: čelní štít

Přejít na webový speciál

R100 RS - zrozený ve větrném tunelu

R100 RS - zrozený ve větrném tunelu

R 100 RS byl první motocykl z výroby BMW Motorrad se standardním plným čelním štítem, vyvinutým ve větrném tunelu. Primárním účelem štítu bylo zlepšit aerodynamiku, a přitom chránit jezdce proti větru a špatnému počasí. Navíc byla R 100 RS první motorkou BMW s obsahem válců 1 litr. S maximální rychlostí 200 km/h motocykl také vyniká, pokud jde o rychlost. Avšak na rozdíl od konkurenčních motorek může jezdec na R 100 RS sedět v uvolněné vzpřímené poloze za krytem, dokonce i při vysokých rychlostech. Pro BMW představuje tento model zrod sportovního cestovního motocyklu.

+ Zobrazit více

80. léta

Nový segment: cestovní enduro

Nový segment: cestovní enduro

Po vstupu na trh strojů pro terénní závody upravuje BMW úspěšný terénní stroj a zahajuje v roce 1980 výrobu duálního sportovního motocyklu: stroje BMW R 80 G/S. G znamená „Gelände“ (terénní), S znamená „Strasse“ (silniční). Zvláště jedna vlastnost způsobuje senzaci: světově první jednostranné výkyvné rameno, jednopákový stroj BMW se zadním kolem namontovaným na jedné straně ramena Tento model zrodil nový segment velkých cestovních motorek pro pohodlné dobrodružství, základní kámen podnikání s motocykly BMW do dnešních dnů.

Na počátku osmdesátých let vyráží BMW s motorem boxer. Totiž do pouště. S pomocí Francouze Huberta Auriola přezdívaného pro jeho navigační schopnosti „Afričan“, vítězí BMW v nejtvrdší rallye světa. Auriol opakuje svůj úspěch v roce 1983. V roce 1984 a 1985 přidává Belgičan Gaston Rahier své jméno na seznam vítězů, jedoucích na BMW.

+ Zobrazit více

Zrození nového segmentu

Přejít na webový speciál

90. léta

BMW Motorrad: působivé inovace

Přejít na webový speciál

21. století

Návrat na závodní dráhu

Přejít na webový speciál

Dnes

Další příběhy, které by tě mohly zajímat
Vybrané motocykly