Skvělý únik
Brýle místo přilby, elegantní a chytré oblečení, úplná rovnováha bez stojanu: jen tři z mnoha vynálezů, které se mohou stát pro jízdu na motocyklu standardem a které přidávají nový rozměr pocitu svobody ve stále víc digitalizovaném světě. A to nejlepší: tohle vozidlo přinášející vizi je už zde. Představení motocyklu BMW Motorrad VISION NEXT 100.
Futuristická dvojkolka klouže hledištěm, uhlově černý trojúhelníkový rám osvětluje modrobílé logo BMW. Jezdkyně má namísto přilby jen hledí, které vypadá jako brýle z budoucnosti. Zastavuje a vstává ze sedla, aniž sundá nohy ze stupaček. Motocykl přinášející vizi je představen na výstavě „Ikonické podněty“. Akce přinášející zážitek z budoucnosti „The BMW Group Future Experience“, která slaví svou světovou premiéru v Los Angeles, přenáší diváka do roku 2130.
Čas, kdy je mobilita ještě více různorodá a vzájemně propojená; čas, kdy digitalizace dostává tvar, který dnes považujeme za surrealistický; čas, kdy se jízda na motocyklu stane analogovou a zároveň neobyčejně emocionální zkušeností. „Motorka mi poskytuje únik z každodenního života. Od chvíle, kdy nasednu, neprožívám nic jiného než absolutní volnost – skvělý únik,“ říká Edgar Heinrich, šéf konstrukce v BMW Motorrad.
Absolutní volnost
Absolutní volnost
Se svým konstrukčním týmem načrtl Edgar Heinrich tento scénář budoucnosti a na jeho základě navrhl vozidlo přinášející vizi BMW Motorrad VISION NEXT. „Když vyvíjíme motocykl, uvažujeme obvykle asi o pět až deset let do budoucna. Takže pohlédnout dál do budoucnosti bylo pro nás obzvlášť vzrušující a vysoce přitažlivé,“ vykresluje obrázek Edgar Heinrich. Konstruktéři usuzují, že za 30 let bude většina vozidel jezdit autonomně. Život je nacpaný v městech a organizovaný prostředky digitálních služeb. Víc a víc digitalizovaný, víc a víc propojený, víc a víc automatizovaný. Během této prezentace se stala zřejmou důležitost analogových 'oáz', které vracejí lidem pocit volnosti.
Volnost znamená prožívat prostředí všemi svými smysly a cítit odstředivé síly, zrychlení a vítr. Ideálně bez přilby či ochranného oblečení. Motocykl BMW VISION NEXT 100 nic z toho nepotřebuje. Protože „digitální společník“ – funkční jednotka skládající se z motocyklu a z naší vlastní verze jezdeckého vybavení – zajišťuje vysoký stupeň bezpečnosti. Digitální společník pracuje nepozorovaně v pozadí a zasahuje, když je to potřebné či žádoucí. „Bylo pro nás důležité, aby analogový zážitek z jízdy zůstal nerušený. Displej a provozní koncept fungují tak diskrétně, že to vytváří přirozený a dobře známý pohyb,“ vysvětluje Holger Hampf, šéf projekce pro zákaznické zkušenosti ve skupině BMW Group.
Edgar Heinrich
Šéf konstrukce motocyklů BMW
Pořád je to silniční stroj
Pořád je to silniční stroj
Zcela nový – a přece stroj BMW Motorrad VISION NEXT 100 stále zachycuje prvky z časové osy BMW Motorrad: černý trojúhelníkový rám, bílé linie, klasický motor typu dvouválce boxer. V bočním pohledu vypadá toto vozidlo přinášející vizi jako holé. V souladu s tím jsou ergonomika a poloha sedadla nastaveny jaku u silničního motocyklu. Konstrukce předku je minimalistická a zjemněná vysoce kvalitními detaily. Nad předním kolem je do rámu integrován velký kovový reflektor. Slouží jako vodící zařízení pro vítr a spolu s integrovaným čelním sklem zajišťuje aerodynamicky optimalizované proudění vzduchu.
Součásti karosérie jako sedlo, horní kryt rámu a kryt předního kola jsou z karbonu. Dvě subtilní červená světla pod karosérií slouží jako koncová světla a směrovky. Pneumatiky mají tlumící funkci a aktivně se přizpůsobují terénu. Červená kolébková páčka vyčnívá z pravé strany řidítek. Konstruovaná jako vědomě mechanický prvek blokuje nebo uvolňuje uchopení plynu.
Rám jde za kolo
Černý trojúhelníkový rám je vizuální připomínkou typu R 32 z roku 1392 - prvního motocyklu BMW. Ale funkčně má rám s originálem málo společného. Flexframe je pružný a umožňuje ovládání řízení bez kloubů řízení na které jsme dnes zvyklí. Jestliže se řidítka pohnou, celý rám změní tvar a usnadní změnu směru. V závislosti na dopravní situaci se síly k tomu potřebné mění: ovládání řízení je zvlášť snadné v klidu, zatímco při vysokých rychlostech rám tuhne. Vnější povrchové díly jsou připevněné tak, že nabízejí ochranu proti větru a počasí jako plně kapotovaný motocykl. Povrch rámu je vyroben z matné černé textilie.
Dvouválcový motor boxer bez emisí
Dvouválcový motor boxer bez emisí
Uprostřed rámu je namontován speciální motor. Je to zároveň stylový prvek a památka na věci dávno minulé. Formou a provedením připomíná tradiční motor BMW boxer, skrývá bez-emisní pohonnou jednotku. V závislosti na jízdní situaci se vnější tvar dvouválcového motoru boxer mění. V klidu leží utěsněný.
Jakmile začnete jet, vyčnívá ze stran blok motoru. Tím se během jízdy optimalizuje aerodynamika a ochrana motocyklu před počasím. Leštěný hliník v této oblasti vzbuzuje atmosféru vysoké kvality.
Automatické vyvážení: žádná možnost překlopení
Motocykl nepotřebuje stojan. Ne, když pomocné systémy zajišťují dokonalou rovnováhu. Automatické vyvážení umožňuje, aby stroj BMW Motorrad VISION NEXT 100 zůstal stabilní jak při jízdě, tak v klidu. To zlepšuje bezpečnost pro řidiče. Také vše usnadňuje začátečníkům, protože jsou bezpečně vedeni v každé jízdní situaci a nemohou se převrhnout. Ale také zkušení motocyklisté z automatického vyvážení získávají výhody. Protože se motocykl stává ještě svižnějším a dělá zážitek z jízdy ještě dynamičtějším. Asistenční systémy také rozšiřují schopnosti jezdce. Bez ohledu na schopnosti a praxi jsou jezdci schopni trvale rozšiřovat své meze a pozitivně zintenzívnit zážitky z jízdy. Tím, že z každé jízdy udělají zážitek čisté volnosti od začátku do konce.
Edgar Heinrich
Šéf konstrukce motocyklů BMW
























Brýle s informacemi místo přilby
Brýle s informacemi místo přilby
U stroje BMW Motorrad VISION NEXT 100 jsou jezdec a motocykl zapojeni do přímé výměny. Z prostředí jsou sbírány důležité informace, které pak hledí - v zásadě brýle, jež pokrývají zorné pole řidiče a chrání před větrem - promítá přímo do zorného pole řidiče. Jestliže se řidič dívá rovnou dopředu, nejsou zobrazeny žádné údaje, aby nezasahovaly do jízdního zážitku. Pouze je-li potřebná nějaká akce – například v případě nebezpečí – nebo když jezdec požaduje informace, stane se hledí aktivním. V tom případě se v dolní třetině brýlí objeví symbol digitálního společníka: obrácený trojúhelník vytvářející dvě vodorovné čáry. Displej se podobá tomu z kokpitu letadla. Ukazuje současný úhel náklonu a ideální stopu. Pokud dojde k odchylce, může ji jezdec korigovat. Pokud jezdec nereaguje, nebo to udělá příliš pozdě, provede motocykl korekci sám. Pohled nahoru bude mít funkci zpětného zrcátka. Pokud jezdec upře svůj pohled o něco níže pod normální zorný úhel, otevře se nabídka, kde může jezdec spustit každou funkci s použitím řízení pomocí gest prsty. Pokud pohlédne ještě níže, otevře se mapový pohled, ukazující jezdci jeho zvolenou trasu.
Módní sdělení místo těžkého ochranného oblečení
Módní sdělení místo těžkého ochranného oblečení
Lehké látky místo kůže a příslušenství. Motorkářský oděv od BMW Motorrad VISION NEXT 100 je módním sdělením a nabízí ochranu proti větru a počasí a přispívá tak podstatně k celkovému jízdnímu zážitku. Funkční tkanina jezdce buď chladí nebo zahřívá, jak je třeba. Těžké oděvy, které jsou buď příliš teplé nebo je v nich příliš zima, jsou věcí minulosti. Pružná pásková struktura oblečení a obuvi byla inspirována svalovými vlákny. Jezdce aktivně podpírá v závislosti na jízdní situaci a tím snižuje jeho zatížení. Oblast kolem krku v jezdcově oblečení může být při vyšších rychlostech naplněna vzduchem. To pak ulevuje krční páteři a zvyšuje úroveň pohodlí. Pomocí vibračních prvků na pažích a nohách poskytuje oblečení navigační signály nebo ukazuje dosažení mezního úhlu náklonu. Bezpečnostní funkce oblečení jezdce již není vyžadována, protože ji zastávají systémy inteligentní asistence.