Závody klasických strojů na závodní trati Fuji

Styl sedmdesátek se vrací na závodní trať.

R nineT Racer oživuje začátky superbiků. BMW R 90 S a jeho velkolepá představení na dráze v Daytoně a na Isle of Man v roce 1976 jsou nezapomenutelné. Pokusíme-lie se rozpomenout se na závodní scénu 70. let 20. století, okamžitě na mysli vytane Japonsko, kde byl vynalezen moderní motocykl, a kde nyní dochází k působivému oživení této tradice.  

Vzduch nad závodní tratí Fuji je studený a čirý. Nejvyšší hora Japonska, po níž byla závodní trať pojmenována, impozantně vyrůstá z horizontu v dálce. Vulkán, který je pro tento národ posvátný, je zahalen v mracích, takže se musíš obrnit trpělivostí, chceš-li spatřit jeho sněhem pokrytý vrchol. Před mnoha lety právě zde japonský jezdec Hideo Kanaya absolvoval svůj první závod mistrovství světa motocyklů a bylo z toho překvapivé třetí místo ve Velké ceně Japonska. Dnes ráno, po téměř 42 letech, se závodní trať Fuji pomalu probouzí k životu před další závodní akcí.  

+ Zobrazit více

Spojení zábavy, rychlosti a stylu

Amatérská jezdkyně Joy Lewisová vyjíždí se svým R nineT Racerem z dodávky. Tento nový model z rodiny R nineT je nezaměnitelným návratem k počátkům sportovních motocyklů sedmdesátých let. „Sedmdesátá léta byla nesmírně důležitým obdobím v historii závodních motorek. Připravila půdu pro dnešní závodní sport“, říká Joy, zatímco si se zalíbením prohlíží svého racera. Nalevo a napravo od její dodávky mezitím přistavují další a další mikrobusy. Daisuke Mukasa a ostatní členové stáje Curry Speed Club připevňují závodní čísla na své veterány.

Nato si oblékají vybledlé kožené kombinézy, které vypadají o tolik starší, než ve skutečnosti jsou. „Cosplay je pro Japonsko typická – kombinace a kostýmu a hry“, říká Tadashi Kono, novinář píšící o motocyklech a osvědčený expert na japonskou motocyklovou scénu. „Důležitý je styl. Lidé, kteří jezdí na klasických racerech, obvykle nosí i retro obleky“. Po tomto krátkém rozptýlení Tadashi spěchá za Daisuke Mukasou a Shiro Nakajimou, aby jim předal ještě několik závěrečných informací o trase. Schyluje se k akci. Závody klasických strojů na závodní trati Fuji.  

+ Zobrazit více

Chceš mít závodní stroj? Postav si ho

Tadashi Kono (napravo) a Daisuke Mukasa (nalevo) při instruktáži jezdců.

Chceš mít závodní stroj? Postav si ho

Atmosféru na okruhu prostupuje stejný duch amatérského sportu, jaký zde panoval v sedmdesátých letech, kdy bylo možné napočítat tovární jezdce na prstech jedné ruky a kdy se soukromí jezdci často umisťovali na předních místech na světových šampionátech. Jejich úspěch úzce souvisel s jejich talentem. Často se stávalo, že vyhrál outsider. Za dveřmi se netvořily žádné fronty sponzorů. V nejlepším případě se stalo, že místní prodejce motocyklů věnoval jezdci novou koženou kombinézu nebo novou přilbu.  

+ Zobrazit více

Při závodech veteránů je to čistě na tobě.

Jezdci ale i tak neměli žádné přehnané potřeby. To proto, že závodění bylo dostupné. I běžný příjem stačil na to, aby člověk koupil nejdůležitější součástí a z ojeté motorky z garáže udělal závodní stroj: stačilo jen změnit měření času a upravit výfuk a karburátor na závodní specifikace. Odmontovat blatník, zrcátko a další nepotřebné části. Vyměnit sedlo pro dva jezdce za sedlo pro jednoho a řidítka za řidítka závodní. Osadit pneumatiky s měkkým vzorkem a byl na světě závodní stroj. To bylo dlouho před nástupem slicků, elektronického zavěšení nebo systémů „ride-by-wire“.  

+ Zobrazit více
Tokio je přesyceno nejnovějšími technologiemi, které se téměř přes noc mohou stát zastaralými. Držet krok s moderními trendy je zhola nemožné, a proto vzniká toto hnutí odporu. V životě potřebujeme více analogových věcí.

Tadashi Kono, novinář píšící o motocyklech

Inspirace z Dálného východu

Inspirace z Dálného východu

Mladí hrdinové závodili na svých skromně vybavených strojích na přírodních závodních tratích, snažili se vyjednat si možnost závodit na kolejových tratích, mostech, příkrých svazích, na kočičích hlavách a betonových panelech. Podle terénu často nosili staré poloviční přilby, protože přilby s celoobličejovým krytem byly tak těžké, že se závodníkům při jízdě po kočičích hlavách kvůli všemu tomu poskakování rozostřil zrak. Vše bylo vyhnáno až do krajnosti; výfuk a stupačky byly obroušeny na dřeň z toho, jak závodníci v zatáčkách naklápěli motorky. Davy diváků se tísnily po stranách závodní trati, uneseni touto podívanou na dvou kolech. V šedesátých letech byly motorky nahrazeny automobily, které se staly hlavními prostředky dopravy, ale nyní slaví grandiózní návrat ve formě sportovní strojů.  

+ Zobrazit více
Motocykly ze sedmdesátých let jsou fascinující. Nejsou ani příliš rychlé, ani příliš staré, ani příliš nové. Jezdci mají rychlost pod kontorlou a mohou si jízdu patřičně užít.

Shiro Nakajima, 46Works

Velký pokrok s modelem BMW R 90 S

Inspirace R nineT Racerem: Helmut Dähne se svou R 90 S.

Velký pokrok s modelem BMW R 90 S

BMW mezitím vyvinulo výkonný sportovní bike a v roce 1973 uvedlo na trh R 90 S. Byl to fantastický úspěch. A zároveň stroj, který se mohl měřit se svými asijskými konkurenty: 67 koňských sil, 898 cm3, 38mm karburátor Dell’Orto, aerodynamický kryt místa jezdce a elegantní kouřově stříbrná povrchová úprava. Model R 90 stál na startu prvního závodu šampionátu superbiků, který se konal v roce 1976 v USA. „Japonské motocykly byly daleko výkonnější a všichni si mysleli, že zvítězi Kawasaki“, říká Tadashi.  

+ Zobrazit více

Veselý racer: s R nineT Racerem na závodní trati Fuji.

Místo toho zvítězil McLaughlin, jezdící za BMW na svém R 90 S hned na začátku daytonské série, a Reg Pridmore se stal na konci sezóny držitelem titulu první šampiona amerických superbiků. „Motory japonských motorek byly na jejich konstrukci příliš těžké. Výrobci chtěli větší výkon. Ale nefungovalo to. Motorky si dělaly, co chtěly, a nebylo snadné je ovládat. Oproti tomu BMW našlo dokonalou rovnováhu výkonu, ovladatelnosti a spolehlivosti, a proto zvítězilo“, vzpomíná Tadashi. Ještě téhož roku zaznamenali Hans-Otto Butenuth a Helmut Dähne nejrychlejší časy na Production TT na Isle of Man a z modelu R 90 S se stala legenda.  

+ Zobrazit více

Závodění pro zábavu

Na celém světě roste zájem o ikonické stroje ze sedmdesátých let. Zvláště v Japonsku, kde zažívají závody veteránů návrat v plné parádě. „Závody veteránů jsou zde velmi populární. Je zde mnoho mladých jezdců a ti poutají pozornost dalších mladých lidí. Pro ně představují staré motocykly něco velmi nového a svěžího“, říká Daisuke Mukasa, jehož dílna v Tokiu se zabývá jen klasickými motorkami. I Tadashi si myslí, že závody klasických strojů jsou tak oblíbené, protože nabízejí únik od moderních technologií. „Tokio je přesyceno nejnovějšími technologiemi, které se často přes noc stanou zastaralými. Držet krok s moderními trendy je zhola nemožné, a proto vzniká toto hnutí odporu. Před sto lety věděl každý Japonec, jak provést čajový obřad, a jak si uvázat kimono. Já bych neuměl ani jedno, a to je smutné. V životě potřebujeme více analogových věcí“.

Známý konstruktér upravených motorek Shiro Nakajima z dílny 46Works, který je autorem jedné z nejpodařenějších staveb R nineT v rámci projektu R9T Japan, o sobě prozradil, že je milovníkem klasických motorek a že v prostředí japonských závodů klasických strojů se pohybuje už léta. „Svou R 90/6 používám zpravidla pro každodenní popojíždění. Mám jí už téměř 20 let a jsem s ní takřka srostlý. Při klasických závodech používám svou R 75/5“. Navečer slunce zapadá za horu Fuji a halí horu i závodní trať do měkkých červánků. Na závodní trati Fuji se rozhostí magická atmosféra, zatímco jezdci absolvují poslední kola na okruhu. Nestarají se o své časy nebo o časy svých konkurentů. Soustředí se na jediné: atmosféru závodění.  

+ Zobrazit více

Umělecké dílo od Conrada Leache