Zářící světlo

Projížďka po Tokiu s Joy Lewisovou a R nineT Racer.

Tokio je zářícím světlem - nejen kvůli všem těm reklamním poutačům, kterými tohle město září. Tokio je domovem pro 38 milionů lidí, a to z něj dělá největší metropolitní aglomeraci na světě. Ale přesto nepůsobí tím typickým pohlcujícím dojmem jako jiné megapole. Ve skutečnosti je to město, ve kterém se dá velmi hezky žít a které se neustále mění a které je navíc již delší dobu v popředí urbanizace. Ale minulost je v Tokiu také živá a zdejší motocyklová scéna je neustálým zdrojem inspirace pro stavitele a závodníky na klasických motorkách.  

Zelená. S tolika exotickými znaky všude působí jako úleva, že japonské dopravní signály se řídí mezinárodními úmluvami. Joy Lewisová zrychluje a zařazuje druhý stupeň. Zatáčí doleva na Duhový most, kde se provoz dělí do dvou pater po čtyřech jízdních pruzích. Na druhé straně zálivu se na horizontu rozprostírá Tokio zahalené do soumraku. Panoramatu dominují mrakodrapy se světle červenou věží Tokyo Tower uprostřed. Třetí stupeň. Joy se nadechuje vzduchu v moři světel. Choulí se za pološtítem aerodynamického krytu R nineT Racer a sviští přes most. Na konci Duhového mostu zahne doleva do smyčky. Jednou jí obkrouží a vjede přímo do srdce pulzující metropole, která se zdá být tak rozporuplná a jiná než jakékoli jiné místo na světě: zdvořilí, tiší lidé, kteří jsou dokonalým protikladem všudypřítomných oslňujících reklamních obrazovek a kýčovitého popu.  

+ Zobrazit více

Manga mánie na přechodu Shibuya

Po stranách klikatých ulic v části Shibuya se linou řady rodinných domků. Tady by se bez GPS ztratili i místní. Je zde ticho, a nezaměnitelný zvuk vycházející z plochého dvojitého boxerového motoru R nineT Racera se zdá být o to silnější. Jak se Joy blíží k nádraží, ulice se rozšiřují a doprava houstne. Ještě před několika sekundami byly ulice plné malých kaváren a psích kadeřnictví; teď se tu do výšky tyčí mohutně osvětlené mrakodrapy jako obři v zemi Super Maria. Na přechodu Shibuya, který je jedním z nejslavnějších dopravních uzlů na světě, se doprava zpomaluje. Jakmile vozidlům naskočí červená a doprava se zastaví, rozehraje se skutečný uliční spektákl. Při každé změně barvy na semaforu se přes tuto křižovatku vyrazí tisíce chodců, kteří jsou na cestě do práce, na nákupy nebo za zábavou.

Panuje zde chaos, policie řídí dopravu megafony a z reproduktorů se line hlasitá hudba manga. Dění na křižovatce vysílají tři jumbotrony na přilehlých budovách. Je to naprosto fascinující scéna, která dokonale ztělesňuje shon a ruch této přeplněné megapole. Tento přechod pro chodce se dokonce stal jednou nejvýznamnějších pozoruhodností tohoto města a symbolem Tokia. „Přechod pro chodce Shibuya mi připomíná New York,“ říká Joy. „Tam je to stejně šílené, jen s tím rozdílem, že v New Yorku do vás neustále někdo strká. Tady jsou lidé daleko ohleduplnější.“ Tento přechod stojí za to vidět na motorce, i když mu fakticky vládnou chodci. Napravo: řady vozů značek Maserati, Lamborghini a Ferrari. Nalevo: Super Mario, Luigi a Spiderman v motokárách. Manga mánie je všudepřítomná, jako by Tokio vyrašilo z nějaké říše divů.  

+ Zobrazit více

Centrum pro úpravy motorek na odvrácené straně zeměkoule

Centrum pro úpravy motorek na odvrácené straně zeměkoule

Japonsko se může leckomu zdát cizí a exotické, ale pro stavitele upravených motorek je to ve skutečnosti centrum jejich světa. Již léta zdejší vzkvétající motocyklová scéna neustále chrlí úžasná nová umělecká díla. Japonsko udržovalo tuto tradici při životě i v 80. a 90. letech, kdy řemeslo upravování motorek ve Spojených státech a Evropě skomíralo. Upravování motorek bylo ve skutečnosti nouzovým řešením poté, co praskla japonská ekonomická bublina a náhle se nedostávalo peněz. S návratem upravování motorek do módy v novém tisíciletí začal svět vzhlížet k Dálnému východu a nechával se inspirovat tím, čeho Japonci v uplynulých desetiletích dosáhli. Jejich smysl pro dokonalost a vášeň pro estetiku a design lze spatřit v každé upravené motorce. „Říkají, že kvalita je pro Japonce velmi důležitá. Na základě všeho, co jsem viděla v Tokiu, je na tom hodně pravdy,“ říká Joy. „Setkala jsem se s mnoha lidmi, kteří se zajímají o motocykly, a ti chtěli o mém R nineT Racer vědět naprosto všechno. Pečlivě zkoumali každou píď motorky. Z toho získáte představu o tom, jak moc jim záleží na každém detailu.“  

+ Zobrazit více

Na trati s klasickým vzhledem

Daisuke Mukasa organizuje podniky závodů klasik B.O.B.L.

Na trati s klasickým vzhledem

Mimo upravování motorek se začíná rychle prosazovat i další trend: závody klasických strojů. I v této oblasti má Japonsko pořádný náskok před zbytkem světa. A je to ještě působivější vzhledem k tomu, že v Japonsku není staré vůbec nic, kromě několika chrámů a svatyní. Jakmile něco zastará, okamžitě je to recyklováno. Úpravárenská dílnaDaisuke Mukasy je skutečnou studnicí pokladů, od shora dolů naplněnou klasickými motocykly a starými díly. Joy je ohromena Daisukeho sbírkou vzácných kousků. „Stroje, které vytváří z těchto starých dílů, jsou naprosto fascinující, technicky i esteticky.“ Tyhle motorky ale v žádném případě nejsou jen nějaké muzejní exponáty. Daisuke s nimi závodí na podnicích závodů klasických motocyklů série B.O.B.L. (Battle of Bottom Link), kterou sám založil. „Je to světlý pocit závodit na klasických motocyklech a oživovat tak minulost,“ říká Daisuke. Díky této sérii je závodění znovu dostupné i pro hobíky. U závodů jde spíše o um jezdce, než o jeho vybavení. To je pro Daisukeho ideál. A taky důvod, proč provozuje svou upravárenskou dílnu. V tomto malinském prostoru hromadí díly a příslušenství. Falešný strop nad dílnou je plný úhledně naskládaných a označených skříní plných šroubů, matic a ložisek. Prostoru je tady málo. Stejně jako jinde v Tokiu.  

+ Zobrazit více

Individualita v přeplněném městě

Caravan Tokyo je odrazem individuálního ducha doby Tokia.

Individualita v přeplněném městě

Když se nedostává prostoru a když jeho cena letí vzhůru, developeři přidávají patra. Třicet sedm z nespočetných mrakodrapů ve městě má výšku přes 180 metrů a vrchol nové televizní věžě Tokyo Sky Tree je dokonce v neuvěřitelné výšce 634 metrů. Nedostatek místa je také důvodem, proč v Tokiu téměř neexistují staré budovy. 30 let, pak se domy strhnou, recyklují a znovu vystavějí podle současných standardů. V Tokiu téměř neexistují problematické čtvrti. Všechny budovy jsou v dokonalém stavu, jsou řádně udržovány a naleštěny. Pokud jsi již město jednou navštívil, při příští návštěvě jej nepoznáš. Neustále se mění. Neustále se prosazují nové trendy, které jsou vynalézány a dotvářeny do dokonalosti právě v Tokiu. Například motocykloví nadšenci z Drive Thru spojují svou lásku pro stroje s ohromujícími nápady při úpravách motorek. Nejen že si postavili své vlastní stroje pro Daisukeho závody klasik B.O.B.L. Dokonce cestují na závody v klasickém karavanu, který přestavěli na kavárnu. Další karavan je zaparkován v Omotesando, drahé čtvrti v centru Tokia. Pronajímají jej v rámci online sítě Airbnb. Tento karavan je vybaven originálním příslušenstvím, díky čemuž odráží japonskou kulturu a je dokonalým příkladem jedinečného ducha doby, který lidé z Tokia prožívají a milují.  

+ Zobrazit více
Říkají, že kvalita a estetika jsou pro Japonce velmi důležité. Na základě všeho, co jsem viděla v Tokiu, je na tom hodně pravdy,“ říká Joy.

Joy Lewisová

Upravený životní styl

Popíjení kávy a nakupování v Deus Ex Machina v Harajuku.

Upravený životní styl

Potřeba individuality může mít něco společného se skutečností, že v Tokiu se na relativně malém prostoru tísní tolik lidí. Řada dílen to již pochopila a nabízí výrobky, které uspokojí potřebu seberealizace. Příkladem toho je japonská pobočka americké značky Deus Ex Machina. Joy neskrývá nadšení, když vstupuje do dílny, která je směsicí cocktail baru, motorkářské dílny, kavárny, surfařského obchodu a obchodu s oblečením. Okamžitě se pohodlně usadí na stylovou pohovku, kterou navrhl její dobrý přítel, designer Stephen Kenn z Kalifornie, který je známý svou posedlostí motorkami. „Připomíná mi to tu dílnu Deus Ex Machina v Los Angeles - i když zde je patrný japonský vliv a vše je kompaktnější. Cítím se tu trochu jako doma, zvlášť na Stephenově pohovce,“ říká Joy.  

+ Zobrazit více

Hodnota řemesla

Joy Lewisová si povídá s mechanikem z dílny Deus Mattem Robertsem o životním stylu japonských bikerů.

Hodnota řemesla

Poté se seznámí s mechanikem dílny Deus, Matthew Robertsem. Matthew je původem Australan. Do Japonska se poprvé podíval v roce 1991 v rámci programu studentských výměn. A tato země se mu tolik zalíbila, že se sem v roce 2005 přestěhoval natrvalo. „Líbí se mi, jak Japonci oceňují design a jejich posedlost detaily,“ říká Matt. Těší ho, že jeho nadšení pro motorky a jejich přestavby je zase v módě. „Upravování motorek je věcí volby životního stylu. Patří sem ježdění na motorkách, surfování, bruslení, móda a znovuobjevování významu řemesla. To všechno jde skvěle dohromady, a právě proto Deus nabízí všechny tyto věci pod jednou střechou. Pro mě je motorka jako pohár, jako to nádoba, do které si ukládáte emoce a zážitky ze svých dobrodružství. Jízda na motorce přináší energii a nadšení; jízdou rostete jako člověk a dostáváte se do kontaktu s lidmi, jezdci i nejezdci. Právě to je na tomto životním stylu jedinečné.“  

+ Zobrazit více

Moře světel ve zpětném zrcátku

Pro Matta Robertse je Tokio ideální místo k tomu, aby mohl naplňovat svůj životní styl a realizovat své designerské sny. Ale pro stavitele motorek není jednoduché vytvořit si zázemí v zemi, která je absolutním lídrem na tomto trhu, zemi, ve které je běžné klást na sebe nadměrné nároky, zemi, ve které si lidé cení estetiky a dokonalosti nade vše ostatní. Abyste byli v takové společnosti konkurenceschopní, musíte dřít jako kůň. To jen potvrzuje zavedený stereotyp o výkonných Japoncích, jejichž životy se točí kolem práce. Lidé jako Matt nebo Daisuke jezdí na svých motorkách v noci, když jsou silnice prázdné. Joy Lewisová bude dnes na svém R nineT Racer následovat jejich příklad. Jedou přes Duhový most. Moře světel ve zpětném zrcátku. Před nimi se rýsuje horizont, na kterém ve 4 ráno začnou probleskávat křehké růžové paprsky světla v zemi vycházejícího slunce.  

+ Zobrazit více