Karbonová jízda

Jak HP4 RACE způsobilo převrat v automobilovém průmyslu.

Jedná se o první sériový motocykl na světě s celokarbonovým podvozkem a ráfky - model HP4 RACE. 750 kusů tohoto typu právě vyrábí specialisté v továrně BMW Motorrad v Berlíně. Každý jednotlivý stroj ztělesňuje vášeň pro dvoukolové stroje, posunuje hranice a píše nové kapitoly v historii inovací. 

„Model HP4 RACE je nejexkluzivnější stroj, který kdy společnost BMW Motorrad vyrobila,“ říká vedoucí projektu Christian Gonschor. Této skutečnosti odpovídá i veliké nadšení na motoristické show „Auto Shanghai“. Zde poprvé je před očima veřejnosti odhalen model HP4 RACE. Od okamžiku, kdy společnost BMW Motorrad představila „pokročilý prototyp“ zvláštní edice tohoto stroje na EICMA v listopadu 2016, touží odborníci i veřejnost poznat více. Jejich kroky proto míří do Číny. Hlavním tahákem je model HP4 RACE číslo 001. První z celkem 750 kusů vyrobených ručně v továrně BMW Motorrad v Berlíně. S plně karbonovým podvozkem a ráfky se model HP4 RACE High Performance ocitá na zcela nové úrovni a zhmotňuje se v něm budoucnost superbiků tady a teď. 

+ Zobrazit více

Lehká jízda

146 kilogramů výkonu

146 kilogramů výkonu

Modelem HP4 RACE se společnost BMW Motorrad spoléhá zcela na karbonovou technologii a je prvním výrobcem motocyklů na světě, který zahájil nízkoobjemovou výrobu celokarbonového podvozku. Použití karbonové technologie znamená především úsporu hmotnosti. Model HP4 RACE, který vznikl na základě modelu Double R, váží totiž pouhých 146 kilogramů. S plně natankovanou nádrží při 171 kilogramech hmotnosti je lehčí než nejnovější tovární závodní motocykly používané na Mistrovství světa superbiků  a má jen o málo vyšší hmotnost než tovární závodní stroje používané na MotoGP. Důvodem toho je zaprvé karbonový podvozek v samonosné konstrukci, který se podílí na celkové hmotnosti pouhými 7,8 kilogramy. Vliv na nízkou hmotnost mají také karbonové ráfky: jsou zhruba o 30 procent lehčí než  kola z kované slitiny, ovšem při zachování stejného stupně tuhosti. V kombinaci s výkonem 158 kW (215 k) se z modelu HP4 RACE stává pulzní dělo na okruhu.

+ Zobrazit více

O 40 procent nižší gyroskopická síla

O 40 procent nižší gyroskopická síla

Stejně jako se mění hmotnost stroje, mění se použitím karbonu také pocit z jízdy a ovladatelnost. U modelu HP4 RACE vychází společnost BMW Motorrad z technologie „Carbondrive“. Tato technologická kategorie zahrnuje netkané lepené tkaniny se spojitými vlákny vyráběnými za použití procesu RTM. Gyroskopická síla v sadě karbonových kol je zhruba o 40 procent nižší než u kovaných lehkých slitin. To spolu s nižší celkovou hmotností zlepšuje ovladatelnost, rychlost změny směru, zrychlení i výkonnost při brzdění. „Karbonový podvozek umožňuje optimální poměr tuhosti, torze, ohybu, příčné pevnosti a hmotnosti, což má přímý vliv na dynamiku jízdy“, vysvětluje produktový manažer Josef Mächler. „S hliníkovou konstrukci máte podstatně více omezení“. Dokonce i po letech nepřetržitého zatížení zůstává podvozek pevný, a z hlediska trvanlivosti je proto lepší než u drtivé většiny závodních strojů. 

+ Zobrazit více

Karbonová technologie ve zkoušce vytrvalosti

Tvrdost oceli

Tvrdost oceli

Základní součástí karbonového materiálu jsou uhlíková vlákna o tloušťce desetkrát menší, než je tloušťka lidského vlasu. Jsou zabalena do svazků a pryskyřicovým pojivem vytvarována do pevných součástek. Vzniká plast vyztužený uhlíkovými vlákny (CFRP) či zkráceně karbon. Jeho pevnost se vyrovná oceli, ale jeho hustota je zhruba o 80 procent nižší. Skupina BMW pochopila význam karbonové technologie v automobilovém průmyslu hned v počáteční fázi a spojila se s hlavním světovým výrobcem tohoto materiálu, firmou SFG Carbon, která tuto surovinu dodává pro výrobu HP4 RACE. V roce 2003 už skupina BMW využívala karbonovou technologii ve velkém měřítku. V té době společnost zaváděla průmyslovou výrobu karbonového vlákna pro rozsáhlé využití v rámci tržního uvedení modelu BMW M3 CSL. Karbonový plast je součástí chytré směsi materiálů také u modelů řady BMW i3, BMW i8 a BMW 7.

+ Zobrazit více
Model HP4 RACE je nejexkluzivnější motocykl, který kdy společnost BMW Motorrad vyrobila.

Christian Gonschor

Vedoucí projektu HP4 RACE

Chování při nárazu očima inženýra

Aby otestovali bezpečnost tohoto high-tech materiálu, podrobili inženýři model HP4 RACE tříletému brutálnímu testování: kola byla znovu a znovu vystavována nárazům do vysokého obrubníku, přičemž bylo optimalizováno jejich chování při nárazu. Výsledkem je, že se energie nárazu přenese do ráfkové základny a následně se materiál vrátí znovu do svého původního tvaru. „Nedochází k náhlé ztrátě vzduchu jako u kovaných lehkých slitin“, říká Mächler. „Jezdec se může dokonce vrátit sníženou rychlostí do boxu“. Vnitřní část samonosné konstrukce je tvořena přepážkovými oddíly, které brání, aby se poškození rozšířilo do podvozku. Dlouho předtím, než by došlo k ohrožení funkce podvozku, by se deformovaly viditelné části tak, aby byl problém zřejmý. To znamená, že zóna borcení u modelu HP4 RACE je navržena tak, aby posledními prvky motocyklu, u kterých se projeví porucha v případě pádu, byly podvozek a kola. 

+ Zobrazit více

Vášeň nezná hranice

Vybavení na úrovni závodních strojů

Vybavení na úrovni závodních strojů

V případě modelu HP4 RACE se není třeba obávat srovnání s nejnovějšími továrními superbiky. Pohon, elektronika a pružinové prvky odpovídají kvalitě strojů používaných při mistrovství světa. Vidlice Öhlins (upside-down) typu FGR 300, pružinová vzpěra Öhlins typu TTX 36 GP, zavěšené kyvné rameno z lehké slitiny z frézovaných a plechových kovových prvků - vybavení tohoto exkluzivního motocyklu je v mnoha ohledech na úrovni profesionálního závodního stroje. Z pohledu zavěšení se model HP4 RACE posunuje ještě o krok dopředu díky technologii „Carbondrive“. Protože hodně závodních strojů se dnes stále vyrábí ručně. A stejný podvozek jako u HP4 RACE by v minulosti zaměstnal čtyři montéry na celý týden. Zatímco s moderní automatizační technologií trvá výroba podvozku jen pár hodin, aniž by to mělo jakýkoliv dopad na kvalitu. 

+ Zobrazit více

Ruční výroba v Berlíně

Model HP4 RACE se vyrábí v továrně BMW Motorrad v Berlíně. Jeho motor se staví a kontroluje v malém týmu specialistů. Totéž platí i pro celou motorku. Práce v malém týmu zajišťuje, že je model HP4 RACE vyroben s minimálními tolerancemi a s nejvyšším stupněm přesnosti. Vášeň nezná hranice – tato hodnota, vyznávaná vývojovým a produkčním týmem HP4 RACE, se promítla i v této speciální edici motocyklů. „Nikdy předtím nebyl motocykl standardní výroby vybaven tak kvalitními materiály v tomto měřítku,“ říká Reno Reppin, projektový manažer závodu v Berlíně. Tímto způsobem splňuje model HP4 RACE požadavky kladené na vysoký výkon a nekompromisně posouvá hranice technologie motocyklového sportu do budoucnosti. 

+ Zobrazit více

Větší bezpečnost. Větší zážitek z jízdy

Inovace od začátku do konce.

Středisko inovací BMW Motorrad
Další příběhy, které by tě mohly zajímat
Vybrané motocykly