Automatizovaný asistent řazení (ASA)
Nový automatizovaný asistent řazení, krátce ASA, od BMW Motorrad představuje inovativní technické řešení, díky kterému je jízda na motocyklu jednodušší a pohodlnější. Zážitek z jízdy se díky automatizaci ovládání spojky a řazení převodových stupňů umocňuje, aniž by řidič přišel o emocionálně důležitou dynamiku řazení. Automatizovaný asistent řazení je logickým a technickým dalším vývojem asistenta řazení Pro od BMW Motorrad.
Automatizace ovládání spojky a řazení přináší zcela nový zážitek z jízdy.
Větší radost díky odlehčení
Automatizovaný asistent řazení zaujme chytrou funkční konstrukcí, která pomocí dvou elektromechanických aktuátorů umožňuje automatizovat ovládání spojky a ovládání konvenční šestistupňové převodovky. Ruční páka k manuálnímu ovládání spojky už není zapotřebí, a rozjezd, zastavení i manévrování jsou nyní neuvěřitelné snadné. Díky rychlému řazení na základě otáček a zatížení, a z toho vyplývajícím precizním změnám rychlostních stupňů nabývá s automatizovaným asistentem řazení na významu vlastní jízda. Automatizovaný asistent řazení navíc vytváří bezprostřední propojení s výkonným motorem boxer, protože přesným ovládáním spojky si prostřednictvím plynové rukojeti a nožní řadicí páky můžeš ještě snadněji dávkovat radost z jízdy.
Režim řazení „M“
V režimu řazení „M“ lze měnit rychlostní stupně jako dosud pomocí nožní řadicí páky. Řidič tak sám rozhoduje o okamžiku přeřazení. Pokud se otáčky pohybují v rozmezí nejvyšších a nejnižších otáček požadovaného rychlostního stupně, provádí se řazení přímo. Pokud otáčky klesnou pod minimální limit rychlostního stupně, proběhne i v manuálním režimu automatické podřazení. To zabrání dušení motoru.
Režim řazení „D“
V režimu řazení „D“ se plně projeví funkce automatizovaného asistenta řazení. Perfektní automatická změna rychlostního stupně s jemným přerušením trakce zajišťuje účinné zrychlení motocyklu a přispívá k větší jízdní stabilitě. Při řazení nahoru tak například nedochází k trhnutí při řazení jako u klasické převodovky, a tím k riziku nárazu přilby řidiče do přilby spolujezdce. V terénu a při stoupání zajišťuje výkonný motor boxer hravě snadný rozjezd s dokonalejší kontrolou vozidla. V dynamickém režimu tak význam radosti z jízdy přechází na další úroveň.
Pohodová jízda s plnou kontrolou
Podřazení probíhá celkově velmi harmonicky tak, aby se do podvozku vneslo co nejméně neklidu. Různé jízdní režimy zajišťují perfektní chování při řazení a v kombinaci s adaptivním tempomatem a regulací rychlosti ztělesňují budoucnost jízdy na motocyklu. Jízdu s automatizovaným asistentem řazení si užiješ ve větší pohodě a intenzivněji, protože se nebudeš muset tolik soustředit na ovládání páky spojky a plynové rukojeti. Přitom však neztratíš kontrolu nad jízdní situací.
Elektromechanické aktuátory spojky a systému řazení ve spojení se sofistikovaným elektronickým řízením.
“Řídicí jednotka převodovky
Řídicí jednotka převodovky
Spojku i systém řazení uvádějí do činnosti dva elektronicky řízené elektromechanické aktuátory, a umožňují snazší rozjezd a automatický průběh řazení. Požadavek řidiče na řazení se přes senzor řadicí páky ovládaný konvenční nožní řadicí pákou přenáší do systému řízení. Další senzory zprostředkují otáčky vstupní hřídele převodovky a polohu spojky. Zjištěné hodnoty jsou předávány řídicí jednotce (Transmission Control Unit) úzce propojené s řízením motoru, která moduluje a reguluje spojku, systém řazení a řídí stav. Spojku ovládá elektromechanický aktuátor v kombinaci s hydraulickým systémem s přímým hydraulickým spojením mezi hlavním a pomocným válcem spojky. Aktuátor reguluje prokluz spojky, aktivuje ji při řazení a uvolňuje při zastavení.
Přehled výhod automatizovaného asistenta řazení (ASA)
- Dynamické a pohodlné řazení přináší ještě větší zážitek z jízdy na motocyklu
- Výběr mezi automatickým a manuálním řazením
- Nedochází k případnému udušení motoru v důsledku nevhodného řazení.