Inteligentní tísňové volání (ECALL)
Při nehodě motocyklu záleží na každé minutě. Aby mohla být účastníkům nehody co nejdříve poskytnuta potřebná pomoc, vyvinula společnost BMW Motorrad volitelnou výbavu „Inteligentní tísňové volání“ (ECALL). Systém inteligentního tísňového volání kontaktuje call centrum BMW v případě nehody, aby byl co nejrychleji aktivován záchranný řetězec, a pokud je to možné, byl zahájen první kontakt s účastníkem nehody. Navíc může být systém aktivován ručně i v jiných mimořádných situacích, např. jestliže byl motorkář svědkem dopravní nehody nebo došlo k poruše jeho motocyklu. Je prokázáno, že při použití systému ECALL se záchranné týmy dostanou na místo nehody daleko rychleji.
Společnost BMW Motorrad je prvním výrobcem, který nabídl inteligentní tísňové volání jako výbavu instalovanou ex-works: systém instalovaný do motocyklu, který je schopen autonomně a nezávisle aktivovat záchranný řetězec, a zajistit v případě potřeby rychlejší lékařskou péči.
Při automatické i manuální aktivaci systému inteligentního tísňového volání jsou odeslány souřadnice motocyklu přímo do call centra místo toho, aby spojily pouze jezdce s místním koordinačním střediskem záchrany. Díky těmto informacím a směru jízdy lze stanovit místo nehody, takže i na těžko dostupná místa mohou záchranáři dojet rychleji – toto je inovace v motorkářském průmyslu.
Poté, co bylo informováno call centrum, se jeho pracovníci snaží navázat kontakt s účastníky nehody. Od volajícího nejsou třeba pro aktivaci záchranného řetězce žádné další informace. Toto se osvědčilo jako nejrychlejší způsob pro záchranáře, aby se dostali na místo nehody.
Tak jedinečné, jako BMW: Komunikace s účastníkem nehody je realizována v zákazníkem zvoleném jazyce (přednastavení na motocyklu). Počáteční otázky lze proto vyjasnit ještě předtím, než přijede záchranná služba.
Následky nehody a stav motocyklu jsou přenášeny pomocí snímačů na motocyklu, takže nehody mohou být spolehlivě rozpoznány a odlišeny od typických jízdních situací na motocyklu. Jezdec pozná, že tísňový hovor byl spuštěn díky rozsvícení kontrolky ve štítu přístrojů a akustickému signálu. Komunikační systém v přilbě není nezbytný pro spojení s call centrem, protože na pravém řidítku je nainstalován reproduktor a mikrofon s pevným připojením k motocyklu.
Situace:
Tísňové volání je aktivováno automaticky, bez jakékoliv prodlevy, odesláním zprávy do call centra BMW. Účastník nehody/jezdec je spojen s call centrem BMW, kde se o něho postarají do příjezdu záchranných složek. Pokud se není možné s účastníkem nehody spojit, je pomoc na místo nehody poslána v každém případě. Na displeji ve štítu přístrojů je zobrazeno, že ECALL byl aktivován. Také bude znít akustický signál. V takovém případě nemůže motorkář tísňové volání zrušit.
V tomto případě je tísňové volání aktivováno po krátké prodlevě, a potom je odeslána zpráva do call centra BMW. Pokud v případě mírné (ne závažné) nehody není třeba volat pomoc, jezdec může zrušit tísňové volání dlouhým stisknutím tlačítka SOS. Pokud nebude tísňové volání zrušeno během odpočítávání, bude aktivován záchranný řetězec, jak je popsáno v situaci 1 (pracovník call centra musí aktivovat záchranný řetězec při každé automatické aktivaci tísňového volání ECALL). Na displeji ve štítu přístrojů je zobrazeno, že ECALL byl aktivován. Také bude znít akustický signál.
V tomto případě je ECALL aktivován manuálně, stisknutím tlačítka SOS na pravém řidítku, například pro přivolání pomoci pro jiné účastníky silničního provozu/nehody. Do call centra BMW je odeslána zpráva a je provedeno hlasové spojení. Před tím, než budou provedeny další akce, je při manuální aktivaci ECALL povinné promluvit s pracovníkem call centra. V tomto případě je také samozřejmě možné tísňové volání zrušit během odpočítávání dlouhým stisknutím tlačítka SOS nebo vypnutím zapalování. Inteligentní tísňové volání lze spustit manuálně pouze v případě, že motocykl je nehybný (nejede) a je zapnuté zapalování.
Systém inteligentního tísňového volání rozpozná situace, které jsou nouzové
Tísňové volání nebude spuštěno automaticky v případě, že se nejedná o nouzové situace, například motocykl spadne když stojí nebo při nehodě ve velmi nízké rychlosti a bez dalších účastníků nehody, při otřásání motocyklu při průjezdu dírou nebo při jízdě v terénu (malé skoky nebo jízda přes překážky).
Ergonomická řídicí jednotka s reproduktorem a mikrofonem
Ergonomická řídicí jednotka s reproduktorem a mikrofonem
Řídicí jednotka ECALL je umístěna na pravém řidítku. Je ergonomická a kompaktní. Kromě tlačítka SOS, chráněného krytem, které slouží ke spuštění nebo zrušení tísňového volání, byly také integrovány mikrofon a reproduktor.
Sofistikované situační senzory
Sofistikované situační senzory
Senzory na motocyklu zjistí, která událost nastala. Senzor nárazu detekuje události, jako jsou kolize s jiným vozidlem nebo náraz do překážky. Senzor náklonu detekuje vysokou a nízkou stranu, tedy ve které pozici se motocykl nachází.
Jazykové předvolby
Jazykové předvolby
Nezávisle na nastavení jazyka ve štítu přístrojů, který si zvolíš, je také možné zvolit a „uložit“ preferovaný komunikační jazyk pro „ECALL“ v mobilním síťovém modulu motocyklu. Při hlasovém spojení můžeš komunikovat s call centrem BMW v preferovaném jazyce. Jedná se o samostatnou funkci, která je vysoce účinná při mimořádných situacích, zejména při cestování po evropských zemích.
Dostupnost a rozsah
Pro aktivaci systému je využita zabudovaná SIM karta, kdy majiteli nevznikají žádné náklady na používání datových služeb. „Inteligentní tísňové volání“ je aktivní od začátku jízdy a lze jej použít kdykoli tak, aby bylo v případě nehody možné okamžitě volat o pomoc. To šetří drahocenný čas, což může být při vážné nehodě rozdíl mezi životem a smrtí. Z řady případů použití systému ECALL v automobilech vyplývá, že záchranné služby díky tomuto bezpečnostnímu systému dojedou na místo havárie o 40 až 50 % rychleji. Spolehlivé rozpoznání událostí, které nejsou nehodami, je možné pomocí komplexního a inteligentního systému čidel pro detekci nehod. Díky použití roamingu použije systém „inteligentního tísňového hovoru“ vždy tu nejlepší možnou síť, bez ohledu na to, kde k nehodě dojde. Poté jsou přenášeny pouze informace o času a poloze motocyklu, identifikačním čísle vozidla a rodném jazyce uživatele. Systém neukládá žádné jiné údaje o uživatelích. Například vůbec nejsou zadávány požadavky na zjištění rychlosti nebo průběžné polohy.
Služba ECALL je momentálně dostupná ve většině zemí střední, jižní, západní a severní Evropy jako volitelné vybavení (6AC) a bude postupně rozšířena i do dalších evropských zemí. Pro více informací kontaktujte, prosím, svého prodejce.
Službu inteligentního tísňového volání lze použít v následujících zemích: Česká republika, Rakousko, Belgie, Dánsko, Finsko, Francie, Německo, Irsko, Itálie, Lucembursko, Monako, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Portugalsko, San Marino, Švédsko, Švýcarsko, Španělsko, Vatikán a Spojené království.
Síť služby ECALL se neustále rozrůstá. V průběhu roku bude služba inteligentního nouzového volání rozšířena i do dalších zemí.