Vidlice typu upside-down
Systém obrácené teleskopické vidlice, kde horní trubky (pevná trubka vidlice) mají větší průměr než ty dolní (ponorná nebo posuvná trubka), zvyšuje torzní tuhost a současně brání zkrutu ve vidlicovém můstku.
Trubka a můstek vidlice jsou vyrobeny z hliníku, což zajišťuje dokonalé spojení povrchů pod tlakem. Neodpružené hmoty zároveň nejsou níž než u tradiční vidlice. Ačkoli vnitřní ponorné trubky mají menší průměr než obvyklé ponorné trubky u obráceného systému, jsou ve skutečnosti vyrobeny z oceli pro náročné aplikace. V důsledku toho je hmotnost prakticky stejná a v některých případech dokonce vyšší než u běžných hliníkových nebo dokonce hořčíkových vidlic. Klíčovou výhodou je velmi dlouhé vedení ponorné trubky přes pevnou trubku vidice.
Vidlice typu upside-down od firmy Marzocchi s pevnými trubkami vidlice z eloxobaného hliníku a trubkami z manganové slitiny se stabilním průměrem pevné trubky 45 mm poskytuje například modelu F800 GS od firmy BMW Motorrad citlivé vlastnosti odezvy a maximální stabilitu i při vysokém zatížení. Vnější trubky s vyšší odolností proti zkrutu a větším průměrem vedou můstky vidlice, protože zde působí větší pákové síly, které jsou velmi užitečné při jízdě v terénu. Ani teleskopická vidlice ani vidlice typu upside-down není nastavitlená ve stadiu propružení nebo propružení kola směrem dolů.
U modelu BMW Supersport S 1000 RR, vede přední kolo vidlice typu upside-down s pevnou trubkou o velkorysém průměru 46 mm. Tento velkorysý rozměr nabízí značně vysokou brzdnou stabilitu ve srovnání s tradičním rozměrem 43 mm a také transparentnější vlastnosti odezvy. Je nainstalována v řídicí hlavě přes lehkou trubku hřídele řízení ve dvou velkých kuličkových ložiskách a dvou váhově optimalizovaných můstcích vidlice vykovaných z hliníku.
Pro nastavení výšky vozidla v oblasti přední části lze použít výčnělek ponorných trubek vidlice. Při použití celých 15 mm lze přední část snížit až o 5 mm a zvednout až o 10 mm. Vidlice upside-down je na vnitřní straně osazena něčím, co se označuje jako kazetové vložky. Jedná se o samostatný systém hydraulického pístového válce s možnostmi nastavení pro fáze předpětí a proprožení / propružení kola směrem dolů. Celková dráha pružiny je 120 mm, z toho 75 mm je kladná dráha pružiny a 45 mm záporná dráha pružiny. Pro jednoduché nastavení předpětí pružiny a tlumení propružení / propružení kola směrem dolů jsou k dispozici stupně nastavení od 1 do 10. To znamená, že není nutno počítat zacvaknutí, jako je tomu jinde, a vždy platí aktuální nastavení. Nastavení fáze propružení a propružení kola směrem dolů jsou barevně odlišena.
+ Zobrazit více