Chlazení vzduchem/olejem a vertikálně dělený kryt motoru

Chlazení vzduchem/olejem a vertikálně dělený kryt motoru

„Big Boxer“ je chlazený vzduchem/olejem. Jeho hliníkový kryt motoru je rozdělen vertikálně. Klikový hřídel kovaný z kalené oceli má ve středu další hlavní ložisko, aby se zabránilo nežádoucím vibracím při ohybu. Obě ojnice vyrobené z kalené oceli s hřídelí ve tvaru I jsou stejně jako klikový hřídel namontovány s kluzným ložiskem. Písty jsou odlity z hliníku a běhoun lehkého kovového válce je potažen vrstvou NiCaSil. Mazání s mokrou klikovou skříní zaručuje přívod mazacího a chladicího oleje.

+ Zobrazit více

Klasický ventil ohv ve spojení s moderní technologií

Klasický ventil ohv ve spojení s moderní technologií

„Big Boxer“ má čtyři ventily. Pro co nejlepší ztělesnění točivého momentu a optimální hodnoty spotřeby a emisí.  Dvojité zapalování, moderní architektura spalovací komory, vstřikování do sacího potrubí a systém řízení motoru BMS-O. Jako inspirace pro ventilovou soustavu posloužila legendární konstrukce motoru od společnosti BMW Motorrad: dvouválcový motor boxer R 5/R 51 z let 1936–1941 a R 51/2 z let 1950–1951. Na rozdíl od jiných konstrukcí ohv od společnosti BMW Motorrad má Big Boxer, stejně jako jeho historický předobraz, dva vačkové hřídele poháněné klikovým hřídelem pomocí pouzdrového řetězu. Užívejte si pevnější soustavu ventilů se zlepšenou přesností ovládání a vyšší stabilitou otáček. Nebo jinak: užívejte si na silnici ještě více emocí.

+ Zobrazit více

Ventilová páčka a ručně nastavitelné vyrovnání vůle ventilu

Ventilová páčka a ručně nastavitelné vyrovnání vůle ventilu

To platí i pro konstrukci boxerů od BMW Motorrad: obě tyče zdvihátka ovládají na vstupní a výstupní straně vždy jednu tyč vedenou na horní straně válců v utěsněné trubce. Oba sací a výfukové ventily v hlavě válců se ovládají vždy ve dvojicích prostřednictvím ventilových páček. Kompenzace vůle ventilu se neprovádí pomocí hydraulických prvků, ale pomocí jednoho stavěcího šroubu s pojistnou maticí na každý ventil. Stejně jako tomu bylo u většiny klasických, vzduchem chlazených dvouventilových motorů typu boxer od BMW po celá desetiletí. Tímto způsobem lze dosáhnout nastavení vůle ventilu (0,2–0,3 mm) za velmi krátkou dobu i u motoru „Big Boxer“. Tak vracíme konstrukční historii zpět na silnici – a vy ji můžete pocítit po celém těle.

+ Zobrazit více

Šestistupňová převodovka s řazením přes ozubená kola a funkcí anti-hopping

Jednodílná suchá spojka přenáší točivý moment generovaný motorem na převodovku: typická vlastnost pro velkou většinu našich motorů typu boxer. Novinkou je naproti tomu funkce anti-hopping, která zabraňuje protáčení zadního kola v případě tvrdého podřazování.  Pro větší bezpečnost a pohodlí během jízdy.

Šestistupňová převodovka s řazením přes ozubená kola je umístěna ve dvoudílném hliníkovém krytu. Je koncipována jako čtyřhřídelová převodovka se šikmo ozubenými páry převodových stupňů. Zvláštní výbavou je pak zpátečka. Ta je poháněna předlohovým hřídelem a elektromotorem a lze ji zařadit ručně.

Stejně jako u všech motocyklů BMW s motorem boxer je točivý moment přenášen z převodu na zadní kolo prostřednictvím kloubového hřídele, resp. kardanového pohonu s křížovým kloubem.  Tripoidní kloub na straně převodovky zajišťuje kompenzaci délky. U motoru Big Boxer jsou kloubové hřídele a křížový kloub poniklovány v duchu fascinující klasické motocyklové technologie, jak tomu bylo u společnosti BMW Motorrad až do roku 1955. Navíc jsou při běhu otevřené, a jsou tak skutečnou vizuální potěchou.

+ Zobrazit více

Akustická přítomnost – všude

Noch mehr Technik im Detail

spinner