Sací potrubí
Nové digitální řízení motoru
Na rozdíl od všech předcházejících protilehlých dvouválců od BMW Motorradu proudí vzduch u nového R 1200 GS v motoru ve svislém směru. To znamená, že sací potrubí mohlo být navrženo nezávisle na řízení vačkové hřídele a mohlo být dosaženo stejné délky sání na obou stranách válců. Svislý směr průtoku umožnil, v porovnání s původním svislým prouděním hlavou válce, že sací otvor může být veden v optimální přímé ose a že může být zachováno stejně jednoduché řetězové vedení pohonu vačkové hřídele.
Spolu s protilehlým dvouválcovým motorem, použitým u nového R 1200 GS poprvé, je použit i nový digitální systém řízení motoru BMS-X. Jeho hlavní rysy jsou plně vstřikované vstřikování paliva, kompaktní rozložení a nízká hmotnost. Řízení motoru na bázi alfa/n s rozhraním pro točivý moment zohledňuje celou řadu ovlivňujících faktorů. Umožňuje snadné řízení převodu točivého momentu a charakteristik odezvy, přiřazených prostřednictvím charakteristik funkce e-gas různým režimům jízdy, které mají být přizpůsobeny nejrůznějším okrajovým podmínkám. Základem tohoto řízení je množství nasátého vzduchu, určované nepřímo na základě úhlu otvorů a rychlosti otáčení. Řídící systém motoru vytváří jednotlivě koordinované hodnoty pro množství vstřikování a dobu zážehu na základě dodatečných parametrů motoru a prostředí (včetně teploty motoru, teploty vzduchu, tlaku okolního vzduchu) společně s mapami charakteristik a korekčními funkcemi, které byly uloženy.
Příprava směsi se provádí pomocí elektronického vstřikování paliva prostřednictvím těles škrticí klapky s otvorem o průměru 52 mm namísto dřívějších 50 milimetrů. Nově navržené, záměrně vysoké odtoky nasávaného vzduchu a velkoryse dimenzovaný tlumič sání zajišťují optimální přísun studeného nasávaného vzduchu, a tím i optimální plnění.
Každý ventil škrticí klapky je ovládán elektromotorem formou systému s funkcí e-gas. Požadavky řidiče jsou předávány z čidla rukojeti škrticí klapky do plně elektronického ovládání motoru a v závislosti na zvoleném režimu jízdy jsou převáděny do cílové polohy škrtící klapky, která se pak nastaví elektronicky.
Funkce e-gas u nového BMW R 1200 GS zlepšuje ovladatelnost a optimalizuje plynulost jízdy v oblasti blízko volnoběžných otáček, protože řízení motoru detekuje jakékoliv rozdíly mezi oběma válci ve středotlakém rozsahu a tyto rozdíly kompenzuje selektivním řízením škrticí klapky. Výsledkem je, že v závislosti na příslušné oblasti použití jsou možné s volitelnými doplňky „ASC a režimy jízdy“ různé odezvy škrtící klapky (měkké, optimální, přímé). Díky mnohem lepší ovladatelnosti může být úhel rukojeti ovládací páky škrticí klapky snížen z 85 na 70 stupňů. Tato technologie může být použita i s volitelným komfortním doplňkem - tempomatem. Poprvé u BMW GS je jako volitelný doplněk pro R 1200 GS k dispozici také tempomat, který usnadňuje například dlouhé cesty na dálnici.
+ Zobrazit více