Prvky odpružení „paralever“ a kardanová hřídel
Sportovní design s konzistentní lehkou konstrukcí
V případě protilehlého dvouválce a modelů K se BMW Motorrad dlouhodobě spoléhá na kardanový přenos energie. Kardanový hřídel je sekundární pohon mezi manuální převodovkou a zadním kolem a vyznačuje se výjimečně dlouhou životností a trvale vysokým výkonem. Jeho použitím se vylučuje nutnost časově náročných údržbářských prací. Kardanový hřídel prochází vnitřkem odpružovacího systému „paralever“. Systém „paralever“ s horní podporou točivého momentu je kombinací sportovního designu s konzistentní lehkou konstrukcí. Jeho snížená hmotnost zároveň zajišťuje charakteristiky extrémně citlivé odezvy u zavěšení zadního kola v důsledku nízkých nezavěšených hmotností.
Systém „paralever“, kombinující funkci zadního zavěšení a přenosu energie, značně eliminuje síly, vyvolávané pohonem kardanového hřídele, které jinak způsobují ztuhnutí zavěšení během akcelerace. Tento vzestupný moment (známý též jako efekt „gumové krávy“) je účinně kompenzován - běžné otočné rameno by muselo mít délku přes 1,4 m. Tento systém v podstatě představuje rovnoběžníkovou momentovou vzpěru mezi zadním ozubeným kolem a rámem.
U systému „paralever“, použitém u současného protilehlého dvouválce a strojů generace K, je tato vzpěra připojena přes kloub nad kyvným ramenem. Jednou z výhod této konstrukce je výrazně větší světlá výška v oblasti zadních kol.
Kryt z lehké slitiny převodovky zadního kola je připojen kloubem ke kyvnému rameni jednoramenného systému „paralever“, který je také vyroben z lehké slitiny. Toto rameno přidržuje kardanovou hřídel. Další univerzální kardanový kloub, nacházející se v bodě otáčení tohoto spojení, slouží k přenášení energie na převod zadního kola, jehož kryt je podporován na rámu prostřednictvím přední kyvné vidlice. Kardanový hřídel je k výstupnímu hřídeli převodovky také připojen prostřednictvím univerzálního spoje.
Paralelní kinematika je navržena tak, aby nedocházelo ke změně délky, což znamená, že není nutný žádný posunovací díl. Do kardanového hřídele byl pro větší pohodlí integrován torzní tlumič vibrací. Na otočném bodě rámu - jak na rámu z lehké slitiny u modelů K, tak na ocelovém šasi protilehlého dvouválcového motoru, je paralelní kyvné rameno uloženo na bezúdržbových, nastavitelných kuželíkových ložiskách. V závislosti na typu motocyklu je točivý moment pohonu přenášen pomocí kuželového ozubení. Větší kuželové ozubené kolo - známé také jako korunkové kolo - je uloženo v drážkovaném kuličkovém ložisku na vnitřní i vnější straně v jádru válečku. Celé hnací ústrojí je podepřeno rámem pomocí centrální vzpěry zavěšení, která je usazena na rameni systému „paralever“. Hnací ústrojí je bezúdržbové pro všechny motocykly BMW, protilehlé dvouválcové motory a čtyřválce řady K. Předepsané výměny oleje se provádějí pouze jako součást pravidelných prohlídek.
Spolu s optimalizovanou hmotností kyvného ramene a velkým 50mm vývrtem v nápravové trubce krytu pohonu to má za následek výrazné snížení nezavěšených hmot na zadním kole. Podvozek proto reaguje rychle a citlivě na nerovnosti. Vývrt v nápravové trubce také zajišťuje účinné odvádění tepla z pouzdra zadní nápravy.
+ Zobrazit více